31974L0132Směrnice Komise ze dne 11. února 1974, kterou se přizpůsobuje technickému pokroku směrnice Rady ze dne 26. července 1971 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se brzdových zařízení určitých kategorií motorových vozidel a jejich přípojných vozidel
Publikováno: | Úř. věst. L 74, 19.3.1974 | Druh předpisu: | Směrnice |
Přijato: | 11. února 1974 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 1. ledna 1975 | Nabývá účinnosti: | 1. ledna 1975 |
Platnost předpisu: | Zrušen předpisem 31975L0524 | Pozbývá platnosti: | 25. července 1975 |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument je třeba brát jako dokumentační nástroj a instituce nenesou jakoukoli odpovědnost za jeho obsah
SMĚRNICE KOMISE ze dne 11. února 1974, kterou se přizpůsobuje technickému pokroku směrnice Rady ze dne 26. července 1971 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se brzdových zařízení určitých kategorií motorových vozidel a jejich přípojných vozidel (Úř. věst. L 074, 19.3.1974, p.7) |
Ve znění:
|
|
Úřední věstník |
||
No |
page |
date |
||
L 236 |
3 |
8.9.1975 |
||
L 128 |
12 |
26.5.1979 |
SMĚRNICE KOMISE
ze dne 11. února 1974,
kterou se přizpůsobuje technickému pokroku směrnice Rady ze dne 26. července 1971 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se brzdových zařízení určitých kategorií motorových vozidel a jejich přípojných vozidel
(74/132/EHS)
KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,
s ohledem na Smlouvu o založení Evropského hospodářského společenství,
s ohledem na směrnici Rady 70/156/EHS ze dne 6. února 1970 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel ( 1 ), ve znění aktu o přistoupení nových členských států k EHS a ESAE, připojeného ke Smlouvě a podepsaného v Bruselu dne 22. ledna 1972 ( 2 ), a zejména na články 11, 12 a 13 uvedené směrnice,
s ohledem na směrnici Rady 71/320/EHS ze dne 26. července 1971 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se brzdových zařízení určitých kategorií motorových vozidel a jejich přípojných vozidel ( 3 ), ve znění aktu o přistoupení nových členských států k EHS a ESAE, připojeného ke Smlouvě a podepsaného v Bruselu dne 22. ledna 1972 ( 4 ), a zejména na článek 5 uvedené směrnice,
vzhledem k tomu, že mnoho nehod je způsobeno buď blokováním kol zadní nápravy nenaloženého nákladního automobilu nebo tahače návěsu, nebo rovněž blokováním kol přívěsu nebo návěsu při brzdění na vozovce s nízkou adhezí; že za těchto podmínek se rozložení brzdných sil na nápravy, které je výborné u naloženého vozidla, stane naprosto nevhodným pro provozní podmínky u nenaloženého vozidla a může způsobit blokování kol zadní nápravy motorových vozidel nebo kol náprav přípojných vozidel, a to i při poměrně malých zpomaleních; že se pak vozidlo nebo jízdní souprava může dostat do smyku nebo se „zlomit“;
vzhledem k tomu, že díky technickému pokroku je nyní možné opatřit motorová vozidla a jejich přípojná vozidla zařízením regulujícím brzdný účinek v závislosti na zatížení;
vzhledem k tomu, že opatření této směrnici jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro přizpůsobování směrnic o odstraňování technických překážek obchodu v oboru motorových vozidel technickému pokroku,
PŘIJALA TUTO SMĚRNICI:
Článek 1
Přílohy II a IX směrnice Rady 71/320/EHS ze dne 26. července 1971 se mění v souladu s přílohou této směrnice.
Článek 2
1. Od 1. října 1974 nesmějí členské státy z důvodů týkajících se brzdových zařízení
— odmítnout udělit EHS schválení typu nebo vydat doklad uvedený v čl. 10 odst. 1 poslední odrážce směrnice Rady 70/156/EHS ze dne 6. února 1970 nebo odmítnout udělit vnitrostátní schválení typu pro typ motorového vozidla, ani
— zakázat první uvedení do provozu vozidla, pokud brzdová zařízení tohoto typu vozidla nebo vozidel splňují požadavky směrnice Rady 71/320/EHS ze dne 26. července 1971 ve znění této směrnice.
▼M1 —————
4. Členské státy do 1. června 1974 přijmou a zveřejní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí a neprodleně o nich uvědomí Komisi.
Článek 3
Tato směrnice je určena členským státům.
PŘÍLOHA
Změny příloh směrnice Rady ze dne 26. července 1971 (71/320/EHS)
PŘÍLOHA II: ZKOUŠKY BRZDĚNÍ A ÚČINKY BRZDOVÝCH ZAŘÍZENÍ
Bod 1.1.3.4 se nahrazuje tímto: |
„Aniž jsou dotčeny požadavky uvedené dále v bodě 1.1.4.2, musí mít vozovka povrch s dobrými adhezními vlastnostmi.“ |
Za bod 1.1.4.1 se vkládá nový bod, který zní:
„1.1.4.2 |
Chování vozidel kategorií M1, M2, M3, N1, N2, N3, O3 a O4 na vozovce se sníženou adhezí musí splňovat požadavky uvedené v dodatku“ |
Dodatek (viz bod 1.1.4.2): |
ROZLOŽENÍ BRZDNÝCH SIL NA NÁPRAVY VOZIDLA 1. OBECNÁ USTANOVENÍ Vozidla kategorií M1, M2, M3, N1, N2, N3, O3, a O4, která nejsou vybavena protiblokovacím zařízením, musí splňovat požadavky tohoto dodatku. 2. ZNAČKY
Křivkami využití adheze vozidlem se rozumějí křivky, které pro stanovené naložení vozidla udávají využití adheze přední nápravou a zadní nápravou v závislosti na poměrném zpomalení vozidla. 3. POŽADAVKY NA MOTOROVÁ VOZIDLA 3.1 Dvounápravová vozidla
3.2 Vozidla s více než dvěma nápravami Požadavky bodu 3.1 platí rovněž pro vozidla s více než dvěma nápravami. Tyto požadavky se pokládají za splněné, pokud je v rozsahu poměrného zpomalení 0,15 až 0,30 adheze využitá přední nápravou větší než adheze využitá nejméně jednou ze zadních náprav. 4. POŽADAVKY NA NÁVĚSY
5. POŽADAVKY NA PŘÍVĚSY
6. POŽADAVKY, KTERÉ MUSÍ BÝT SPLNĚNY PŘI SELHÁNÍ SYSTÉMU PRO ROZLOŽENÍ BRZDNÝCH SIL NA NÁPRAVY Jsou-li požadavky tohoto dodatku splněny zvláštním zařízením (např. ovládaným mechanicky od zavěšení náprav vozidla), musí být možné v případě poruchy tohoto zařízení nebo jeho ovládání vozidlo zastavit za podmínek stanovených pro nouzové brzdění. 7. OZNAČENÍ
8. PŘEZKOUŠENÍ VOZIDLA Technická zkušebna ověří při zkouškách pro schválení typu vozidla, zda jsou splněny požadavky tohoto dodatku, a popřípadě provede jakékoli doplňkové zkoušky, které bude k tomuto účelu pokládat za potřebné. Protokol o doplňkových zkouškách se přiloží k certifikátu ES schválení typu. Diagram (viz bod 4.2 dodatku)
|
PŘÍLOHA IX: VZOR SDĚLENÍ O EHS SCHVÁLENÍ TYPU VOZIDLA Z HLEDISKA BRZDĚNÍ
Za bod 17 se vkládají nové body 17 a) a 17 a) 1, které znějí:
„17 a) |
Rozložení brzdných sil na nápravy vozidla
|
( 1 ) Úř. věst. L 42, 23.2.1970, s. 1.
( 2 ) Úř. věst. L 73, 27.3.1972, s. 115 a 157.
( 3 ) Úř. věst. L 202, 6.9.1971, s. 37.
( 4 ) Úř. věst. L 73, 27.3.1972, s. 118, 119 a 158.
( 5 ) Pro návěsy je z brzdná síla dělená statickým zatížením náprav návěsu.
( 6 ) Požadavky bodu 3.1.1 nelze vykládat tak, že požadují brzdné účinky větší, než jsou předepsány přílohou II.