Položka
|
Metoda
|
Důvody pro nevyhovění
|
0. IDENTIFIKACE VOZIDLA
|
0.1
|
Poznávací značky (jsou-li vyžadoványv požadavcích (8)
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Chybějící poznávací značka (značky) nebo nespolehlivě či nedostatečně uchycená značka (uchycené značky) tak, že by mohla (mohly) spadnout.
|
b)
|
Chybějící nebo nečitelný nápis.
|
c)
|
Neodpovídá dokumentaci či záznamům vozidla.
|
|
0.2
|
Identifikace vozidla, podvozek / výrobní číslo
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Chybí nebo je nelze najít.
|
c)
|
Neodpovídá dokumentaci či záznamům vozidla.
|
|
1. BRZDOVÉ ZAŘÍZENÍ
|
1.1
|
Mechanický stav a funkce
|
|
1.1.1
|
Pedál provozní brzdy / čep ruční páky
|
|
Vizuální kontrola částí za použití brzdového systému
Poznámka: Vozidla vybavená brzdovým systémem s posilovačem je třeba kontrolovat s vypnutým motorem.
|
a)
|
Čep obtížně pohyblivý.
|
b)
|
Nadměrné opotřebení nebo nadměrná vůle.
|
|
1.1.2
|
Stav brzdového pedálu/ruční páky a zdvih ovládacího zařízení brzd
|
|
Vizuální kontrola částí za použití brzdového systému
Poznámka: Vozidla vybavená brzdovým systémem s posilovačem je třeba kontrolovat s vypnutým motorem.
|
a)
|
Nadměrný zdvih nebo nedostatečná rezerva zdvihu.
|
b)
|
Ovládací orgán se správně neuvolňuje.
|
c)
|
Protiskluzové pokrytí pedálu chybí, je volné nebo opotřebené tak, že je hladké.
|
|
1.1.3
|
Vývěva nebo kompresor a zásobníky
|
|
Vizuální kontrola částí za běžného provozního tlaku. Zkontrolovat čas pro dosažení podtlaku nebo tlaku potřebného pro bezpečné účinné brzdění a funkci výstražné signalizace, víceokruhového jisticího ventilu a odlehčovacího ventilu.
|
a)
|
Tlak vzduchu/podtlak je nedostatečný k zajištění nejméně dvou brzdění po vstupu výstražného zařízení do činnosti (nebo je ručička manometru v poli nebezpečí).
|
b)
|
Čas pro dosažení tlaku/podtlaku potřebného pro bezpečné účinné brzdění není v souladu s požadavky (8)
|
c)
|
Víceokruhový jisticí ventil nebo odlehčovací ventil nefunguje.
|
d)
|
Únik vzduchu působící znatelný pokles tlaku nebo slyšitelný únik vzduchu.
|
e)
|
Vnější poškození, které může ovlivnit funkci brzdového systému.
|
|
1.1.4
|
Výstražná signalizace, manometr
|
|
Kontrola funkčnosti
|
Nesprávná funkce nebo porucha výstražné signalizace nebo manometru.
|
1.1.5
|
Ručně ovládaný brzdič
|
|
Vizuální kontrola částí za použití brzdového systému
|
a)
|
Ovladač je prasklý, poškozený nebo nadměrně opotřebený.
|
b)
|
Nespolehlivé ovládání brzdiče nebo brzdič nespolehlivý.
|
c)
|
Volné spoje nebo únik ze systému.
|
|
1.1.6
|
Ovladač parkovací brzdy, ovládací páka, západka parkovací brzdy, elektronická parkovací brzda
|
|
Vizuální kontrola částí za použití brzdového systému
|
a)
|
Západka nearetuje správně.
|
b)
|
Nadměrné opotřebení čepu páky nebo západkového mechanismu.
|
c)
|
Nadměrný zdvih páky znamenající nesprávné seřízení.
|
d)
|
Ovladač chybí, je poškozený nebo nefunkční.
|
e)
|
Nesprávná funkce, výstražná signalizace ukazuje nesprávnou funkci.
|
|
1.1.7
|
Brzdové ventily (brzdiče, vyfukovací ventily, regulátory tlaku)
|
|
Vizuální kontrola částí za použití brzdového systému
|
a)
|
Poškozený ventil nebo nadměrný únik vzduchu.
|
b)
|
Nadměrné množství oleje z kompresoru.
|
c)
|
Vadně upevněný nebo namontovaný ventil.
|
d)
|
Vytékání nebo únik brzdové kapaliny.
|
|
1.1.8
|
Spojkové hlavice pro brzdění přípojných vozidel (elektrické a pneumatické)
|
|
Odpojit a opět připojit všechny spojkové hlavice brzdového systému mezi tažným a přípojným vozidlem.
|
a)
|
Vadný kohout nebo automaticky uzavírající ventil.
|
b)
|
Vadně upevněný nebo namontovaný kohout nebo ventil.
|
c)
|
Nadměrný únik vzduchu.
|
|
1.1.9
|
Zásobník energie, vzduchojem
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Poškozený, zkorodovaný nebo netěsný vzduchojem.
|
b)
|
Odkalovací zařízení nefunguje.
|
c)
|
Vadně upevněný nebo namontovaný vzduchojem.
|
|
1.1.10
|
Posilovací zařízení, hlavní válec (hydraulické systémy)
|
|
Vizuální kontrola částí za použití brzdového systému
|
a)
|
Vadné nebo neúčinné posilovací zařízení.
|
b)
|
Hlavní válec je vadný nebo netěsný.
|
c)
|
Hlavní válec je nespolehlivě namontovaný.
|
d)
|
Nedostatečné množství brzdové kapaliny.
|
e)
|
Chybí víčko nádržky brzdové kapaliny.
|
f)
|
Výstražná signalizace hladiny brzdové kapaliny rozsvícená nebo vadná.
|
g)
|
Nesprávná funkce výstražné signalizace hladiny brzdové kapaliny.
|
|
|
Vizuální kontrola částí za použití brzdového systému
|
a)
|
Bezprostřední riziko závady nebo prasknutí.
|
b)
|
Z potrubí nebo spojů uniká médium.
|
c)
|
Potrubí poškozená nebo nadměrně zkorodovaná.
|
d)
|
Potrubí nesprávně umístěná.
|
|
|
Vizuální kontrola částí za použití brzdového systému
|
a)
|
Bezprostřední riziko závady nebo prasknutí.
|
b)
|
Hadice poškozené, odřené, zkroucené nebo příliš krátké.
|
c)
|
Z hadic nebo spojů uniká médium.
|
d)
|
Vyboulení hadic pod tlakem.
|
|
1.1.13
|
Brzdová obložení a destičky
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Obložení nebo destičky nadměrně opotřebované.
|
b)
|
Obložení nebo destičky znečištěné olejem, tukem apod.
|
c)
|
Obložení nebo destičky chybí.
|
|
1.1.14
|
Brzdové bubny, brzdové kotouče
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Buben nebo kotouč nadměrně opotřebený, nadměrné rýhovaný, s trhlinami, ve stavu ohrožujícím bezpečnost nebo s lomy.
|
b)
|
Buben nebo kotouč znečištěný olejem, tukem apod.
|
c)
|
Buben nebo kotouč chybí.
|
d)
|
Brzdové štíty nespolehlivě uchycené.
|
|
1.1.15
|
Brzdová lana, táhla, pákoví
|
|
Vizuální kontrola částí za použití brzdového systému
|
a)
|
Lano poškozené nebo zauzlované.
|
b)
|
Část nadměrně opotřebovaná nebo zkorodovaná.
|
c)
|
Kabel, táhlo nebo spoj nespolehlivé.
|
e)
|
Omezení volného pohybu brzdového systému.
|
f)
|
Nenormální pohyby pák a táhel svědčící o nesprávném seřízení nebo nadměrném opotřebení.
|
|
1.1.16
|
Brzdové válce (včetně pružinových válců a hydraulických válečků)
|
|
Vizuální kontrola částí za použití brzdového systému
|
a)
|
Válec prasklý nebo poškozený.
|
c)
|
Válec vadně upevněný nebo namontovaný.
|
d)
|
Válec nadměrně zkorodovaný.
|
e)
|
Nedostatečný nebo nadměrný zdvih pístu nebo membrány.
|
f)
|
Prachovky chybí nebo jsou nadměrně poškozené.
|
|
1.1.17
|
Zátěžový regulátor
|
|
Vizuální kontrola částí za použití brzdového systému
|
a)
|
Vadné ovládací pákoví.
|
b)
|
Pákoví nesprávně seřízené.
|
c)
|
Regulátor zadřený nebo nefunguje.
|
e)
|
Chybí tabulka s údaji.
|
f)
|
Údaje nečitelné nebo nejsou v souladu s požadavky (8)
|
|
1.1.18
|
Páky klíčů a ukazatele
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Mechanismus poškozený, zadřený nebo má nenormální pohyb, nadměrné opotřebení nebo nesprávné seřízení.
|
b)
|
Mechanismus poškozený.
|
c)
|
Nesprávně namontovaný nebo vyměněný.
|
|
1.1.19
|
Systém odlehčovací brzdy (je-li instalován nebo vyžadován)
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Vadné spoje nebo montáž.
|
b)
|
Systém zjevně vadný nebo chybí.
|
|
1.1.20
|
Automatická činnost brzd přípojného vozidla
|
|
Rozpojit brzdové spojení mezi tažným vozidlem a přípojným vozidlem
|
Brzda přípojného vozidla se automaticky neuvede v činnost po rozpojení spojení.
|
1.1.21
|
Celý brzdový systém
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Jiná zařízení systému (např. protizámrazové čerpadlo, sušič vzduchu apod.) zvnějšku poškozená nebo nadměrně zkorodovaná tak, že nepříznivě ovlivňují brzdový systém.
|
b)
|
Únik vzduchu nebo nemrznoucí směsi.
|
c)
|
Jakákoli část nespolehlivá nebo nesprávně namontovaná.
|
d)
|
Nepřiměřená oprava nebo změna jakékoli součásti (1)
|
|
1.1.22
|
Zkušební připojení (je-li namontováno nebo požadováno)
|
|
Vizuální kontrola
|
b)
|
Poškozené, nepoužitelné nebo netěsné.
|
|
1.2
|
Činnost a účinky systému provozního brzdění
|
|
|
Zkouška na statickém brzdovém stavu, a pokud to není možné, jízdní zkouška s postupným zvyšováním brzdné síly do maxima
|
a)
|
Nedostatečná brzdná síla na jednom nebo více kolech.
|
b)
|
Brzdná síla na kterémkoli kole je menší než 70 % největší síly zjištěné na druhém kole téže nápravy. V případě jízdní zkoušky se vozidlo nadměrně vychyluje z přímého směru.
|
c)
|
Nedosáhne se odstupňování brzdného účinku (blokování).
|
d)
|
Nadměrná prodleva brzdného účinku na některém kole.
|
e)
|
Nadměrné kolísání brzdné síly v průběhu každého úplného otočení kola.
|
|
|
Zkouška na statickém brzdovém stavu, a pokud to z technických důvodů není možné, jízdní zkouška s použitím decelerometru se záznamem. Vozidla nebo přípojné vozidlo s maximální přípustnou hmotností přesahující 3 500 kg se musí kontrolovat v souladu s normami stanovenými v ISO 21069 nebo na základě rovnocenných metod.
Jízdní zkoušky by se měly provádět za sucha na rovné nezvlněné silnici.
|
Nedosahuje se následujících minimálních hodnot:
|
Vozidla registrovaná poprvé po vstupu této směrnice v platnost:
—
|
kategorie N2 a N3: 50 %
|
—
|
kategorie N2 a N3: 50 %
|
—
|
kategorie O2 (XX) (10), O3 a O4:
|
|
|
Vozidla registrovaná před vstupem této směrnice v platnost:
|
kategorie M1, M2 a M3: 50 % (2)
|
|
kategorie N2 a N3: 43 % (3)
|
|
kategorie O2 (XX) (10)O3 a O4: 40 % (4)
|
|
další kategorie (XX) (10),.
—
|
kategorie L (obě brzdy):
—
|
kategorie L2e, L6e: 40 %
|
—
|
kategorie L5e, L7e: 44 %
|
|
—
|
kategorie L (brzda zadního kola):
—
|
všechny kategorie: 25 %
|
|
|
|
|
1.3
|
Činnost a brzdné účinky nouzového brzdění (pokud je zajišťováno zvláštním systémem)
|
|
|
Pokud je systém nouzového brzdění oddělen od systému provozního brzdění, užije se metoda popsaná v bodě 1.2.1.
|
a)
|
Nedostatečná brzdná síla na jednom nebo více kolech.
|
b)
|
Brzdná síla na kterémkoli kole je menší než 70 % největší síly zjištěné na druhém kole téže nápravy. V případě jízdní zkoušky se vozidlo nadměrně vychyluje z přímého směru.
|
c)
|
Nedosáhne se odstupňování brzdného účinku (blokování).
|
|
|
Pokud je systém nouzového brzdění oddělen od systému provozního brzdění, užije se metoda popsaná v bodě 1.2.2.
|
Brzdný účinek menší než 50 % (5) účinku provozního brzdění definovaného v bodě 1.2.2 a vztaženého k maximální přípustné hmotnosti nebo u návěsů k součtu přípustných hmotností na nápravy
(kromě L1e a L3e).
|
1.4
|
Činnost a brzdné účinky parkovací brzdy
|
|
|
Brzda se použije při zkoušce na statickém brzdovém stavu a/nebo při jízdní zkoušce s použitím decelerometru.
|
Brzda na jedné straně neúčinná nebo se vozidlo v případě jízdní zkoušky nadměrně vychyluje z přímého směru.
|
|
Zkouška na statickém brzdovém stavu nebo jízdní zkouška s použitím decelerometru s ukazatelem hodnot nebo se záznamem nebo zkouška s umístěním vozidla na svah se známým sklonem. Je-li to možné, nákladní vozidla by se měla kontrolovat naložená.
|
Pro všechny kategorie vozidel poměrný brzdný účinek menší než 16 %, přičemž je vztažen k maximální přípustné hmotnosti, nebo u motorových vozidel menší než 12 %, vztaženo k maximální přípustné hmotnosti jízdní soupravy, podle toho, která z obou hodnot je větší
(kromě L1e a L3e).
|
1.5
|
Činnost systému odlehčovací brzdy
|
|
Vizuální kontrola a případně zkouška funkce
|
a)
|
Účinek nelze odstupňovat (neuplatní se u systémů výfukových brzd).
|
|
1.6
|
Protiblokovací systém (ABS)
|
|
Vizuální kontrola a kontrola výstražné signalizace
|
a)
|
Vadná funkce výstražné signalizace.
|
b)
|
Výstražná signalizace ukazuje nesprávnou funkci systému.
|
c)
|
Čidla rychlosti na kolech chybí nebo jsou poškozená.
|
e)
|
Jiné části chybí nebo jsou poškozené. Spínač poškozený nebo nefunguje správně.
|
|
1.7
|
Elektronický brzdový systém (EBS)
|
|
Vizuální kontrola výstražné signalizace
|
a)
|
Vadná funkce výstražné signalizace.
|
b)
|
Výstražná signalizace ukazuje nesprávnou funkci systému.
|
|
2. ŘÍZENÍ
|
|
2.1.1
|
Stav převodovky řízení
|
|
Vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na zvedák, kola jsou nad zemí nebo na otočných plošinách a otočí se volantem z jednoho dorazu do druhého. Vizuální kontrola činnosti převodovky řízení.
|
a)
|
Obtížná manipulace převodovkou.
|
b)
|
Hřídel segmentu řízení zkroucená nebo opotřebované ozubení.
|
c)
|
Nadměrné opotřebení hřídele segmentu řízení.
|
d)
|
Nadměrná pohyblivost hřídele segmentu řízení.
|
|
2.1.2
|
Připevnění skříně převodovky řízení
|
|
Vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na zvedák, kola vozidla jsou na zemi a otočí se volantem/řídítkovým řízením po směru a proti směru hodinových ručiček nebo se použije speciálně upravený detektor vůle řízení. Vizuální kontrola připevnění skříně převodovky k podvozku.
|
a)
|
Skříň převodovky řízení není náležitě připevněná.
|
b)
|
Montážní otvory na podvozku protáhlé.
|
c)
|
Chybějící nebo prasklé upevňovací šrouby.
|
d)
|
Prasklá skříň převodovky řízení.
|
|
2.1.3
|
Stav pákoví mechanismu řízení
|
|
Vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na zvedák, kola vozidla jsou na zemi a otočí se volantem po směru a proti směru hodinových ručiček nebo se použije speciálně upravený detektor vůle řízení. Vizuální kontrola opotřebení, prasklin a spolehlivosti řídících částí.
|
a)
|
Vzájemná pohyblivost součástí, kterou je třeba napravit.
|
b)
|
Nadměrné opotřebení spojů.
|
c)
|
Praskliny na jakékoli části nebo deformace jakékoli části.
|
d)
|
Chybí blokovací zařízení.
|
e)
|
Vychýlení částí (např. řídicí tyč nebo spojovací tyč řízení).
|
f)
|
Nepřiměřená oprava nebo změna.
|
g)
|
Prachovky chybějí, jsou poškozené nebo jsou ve výrazně zhoršeném stavu.
|
|
2.1.4
|
Funkce pákoví mechanismu řízení
|
|
Vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na zvedák, kola jsou na zemi a motor v chodu (posilovač řízení) a otočí se volantem z jednoho dorazu do druhého. Vizuální kontrola pohyblivosti pákoví.
|
a)
|
Pohybující se pákoví mechanismu řízení drhne o pevnou část podvozku.
|
b)
|
Doraz řízení nefunguje nebo chybí.
|
|
|
Kontroluje se těsnění systému řízení a hladina brzdové kapaliny v nádrži (je-li viditelná). Kola jsou na zemi, motor v chodu a kontroluje se funkce posilovače řízení.
|
c)
|
Mechanismus nefunguje.
|
d)
|
Mechanismus má praskliny nebo je nespolehlivý.
|
e)
|
Vychýlení nebo drhnutí částí.
|
f)
|
Nepřiměřená oprava nebo změna.
|
g)
|
Lana/hadice jsou poškozené, nadměrně zkorodované.
|
|
2.2
|
Volant, sloupek řízení a řídítka
|
|
2.2.1
|
Stav volantu/řídítek
|
|
Kola jsou na zemi, volant se nakloní ze strany na stranu v pravém úhlu ke sloupku a zlehka se na něj zatlačí směrem dolů a nahoru. Vizuální kontrola vůle.
|
a)
|
Pohyblivost volantu vůči sloupku naznačující uvolnění.
|
b)
|
Zádržný mechanismus na hlavici volantu chybí.
|
c)
|
Praskliny nebo uvolnění hlavice volantu, ráfku či paprsků.
|
|
2.2.2
|
Sloupek řízení / třmeny a vidlice
|
|
Vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na zvedák, hmotnost vozidla je na zemi a volant se zatlačí a zatáhne rovnoběžně se sloupkem, volant/řídítka se zatlačí různými směry kolmo ke sloupku/vidlici. Vizuální kontrola vůle a stavu pružných spojů nebo univerzálních kloubů.
|
a)
|
Nadměrná pohyblivost středu volantu směrem nahoru nebo dolů.
|
b)
|
Nadměrná pohyblivost horní části sloupku radiálně od osy sloupku.
|
c)
|
Zhoršený stav pružných spojů.
|
e)
|
Nepřiměřená oprava nebo změna.
|
|
|
Vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na zvedák, hmotnost vozidla spočívá na kolech, v případě vozidel s posilovačem řízení je motor v chodu, kola jsou rovně a volant se zlehka otočí co nejvíce po směru a proti směru hodinových ručiček, aniž by se pohnula kola. Vizuální kontrola volné pohyblivosti.
|
Nadměrná vůle v řízení (například pohyblivost bodu na ráfku přesahující jednu pětinu průměru volantu nebo v rozporu s požadavky (8).
|
|
S pomocí vhodného vybavení se kontroluje seřízení řízených kol.
|
Seřízení není v souladu s údaji výrobce vozidla či požadavky (8).
|
2.5
|
Otočný stůl řízené nápravy přípojného vozidla
|
|
Vizuální kontrola nebo použití speciálně upraveného detektoru vůle v řízení
|
a)
|
Poškozená nebo prasklá část.
|
|
2.6
|
Elektronický posilovač řízení
|
|
Elektronický posilovač řízení (EPS) Vizuální kontrola a kontrola shody úhlu volantu a úhlu kol při zapnutí/vypnutí motoru.
|
a)
|
Kontrolka vadné funkce ukazuje poruchu systému.
|
b)
|
Neshoda v úhlu řízeného kola a úhlu kol.
|
|
3. VÝHLED
|
|
Vizuální kontrola ze sedadla řidiče.
|
Překážka ve výhledu řidiče, která významně narušuje jeho výhled dopředu či do stran.
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Prasklé nebo zabarvené sklo nebo průhledná výplň (je-li povolena).
|
b)
|
Sklo nebo průhledná výplň (včetně odrazné nebo zabarvené fólie), které nejsou v souladu se specifikacemi v požadavcích (8) (XX) (10),
|
c)
|
Sklo nebo průhledná výplň v nepřijatelném stavu.
|
|
3.3
|
Zpětná zrcátka nebo zařízení
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Zrcátko nebo zařízení chybí nebo není připevněno v souladu s požadavky (8).
|
b)
|
Zrcátko nebo zařízení nefunguje, je poškozené, uvolněné nebo nespolehlivé.
|
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
a)
|
Stěrače nefungují nebo chybí.
|
b)
|
Stírátko stěrače chybí nebo je zjevně vadné.
|
|
3.5
|
Ostřikovače čelního skla
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
Ostřikovače nefungují správně.
|
3.6
|
Systém odmlžování (X) (9)
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
Systém nefunguje nebo je zjevně vadný.
|
4. SVÍTILNY, SVĚTLOMETY, ODRAZKY A ELEKTRICKÉ ZAŘÍZENÍ
|
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
a)
|
Vadné světlo/zdroj světla nebo chybí.
|
b)
|
Vadný promítací systém (světlomet a čočka) nebo chybí.
|
c)
|
Svítilna není spolehlivě připevněná.
|
|
|
S použitím zařízení k zaměření světlometu nebo měřící stěny se určí vodorovné zaměření každého světlometu potkávacího světla.
|
Zaměření světlometu není v mezích stanovených v rámci požadavků (8).
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
a)
|
Spínač nefunguje v souladu s požadavky (8) (Počet současně rozsvícených světlometů)
|
b)
|
Funkce kontrolního zařízení narušená.
|
|
4.1.4
|
Splnění požadavků (8).
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
a)
|
Svítilna, barva vyzařovaného světla, poloha nebo intenzita světla nejsou v souladu s požadavky (8).
|
b)
|
Částice na čočce nebo zdroji světla, kvůli kterým se zjevně snižuje intenzita světla nebo se mění barva vyzařovaného světla.
|
c)
|
Zdroj světla a svítilna nejsou slučitelné.
|
|
4.1.5
|
Korektory sklonu světlometů (jsou-li povinné)
|
|
Případná vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
b)
|
Ručně ovládané zařízení nelze uvést do provozu ze sedadla řidiče.
|
|
4.1.6
|
Zařízení pro čištění světlometů (je-li povinné)
|
|
Případná vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
Zařízení nefunguje.
|
4.2
|
Přední a zadní obrysové svítilny, boční obrysové svítilny a doplňkové obrysové svítilny
|
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
c)
|
Svítilna není spolehlivě připevněná.
|
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
a)
|
Spínač nefunguje v souladu s požadavky (8).
|
b)
|
Funkce kontrolního zařízení narušená.
|
|
4.2.3
|
Splnění požadavků (8).
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
a)
|
Svítilna, barva vyzařovaného světla, poloha nebo intenzita světla nejsou v souladu s požadavky (8).
|
b)
|
Částice na čočce nebo zdroji světla, kvůli kterým se zjevně snižuje intenzita světla nebo se mění barva vyzařovaného světla.
|
|
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
c)
|
Svítilna není spolehlivě připevněná.
|
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
a)
|
Spínač nefunguje v souladu s požadavky (8).
|
b)
|
Funkce kontrolního zařízení narušená.
|
|
4.3.3
|
Splnění požadavků (8).
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
Svítilna, barva vyzařovaného světla, poloha nebo intenzita světla nejsou v souladu s požadavky (8).
|
4.4
|
Směrové a výstražné svítilny
|
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
c)
|
Svítilna není spolehlivě připevněná.
|
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
Spínač nefunguje v souladu s požadavky (8).
|
4.4.3
|
Splnění požadavků (8).
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
Svítilna, barva vyzařovaného světla, poloha nebo intenzita světla nejsou v souladu s požadavky (8).
|
4.4.4
|
Frekvence přerušování světla
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
Rychlost přerušování není v souladu s požadavky (8).
|
4.5
|
Přední mlhové světlomety a zadní mlhové svítilny
|
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
c)
|
Svítilna není spolehlivě připevněná.
|
|
|
Zkouška činnosti, použití zařízení k zaměření světlometu
|
Přední mlhovka není vodorovně seřízená, je-li osvětlení v rozhraní.
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
Spínač nefunguje v souladu s požadavky (8).
|
4.5.4
|
Splnění požadavků (8).
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
a)
|
Svítilna, barva vyzařovaného světla, poloha nebo intenzita světla nejsou v souladu s požadavky (8)
|
b)
|
Systém nefunguje v souladu s požadavky (8)
|
|
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
c)
|
Svítilna není spolehlivě připevněná.
|
|
4.6.2
|
Splnění požadavků (8)
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
a)
|
Svítilna, barva vyzařovaného světla, poloha nebo intenzita světla nejsou v souladu s požadavky (8).
|
b)
|
Systém nefunguje v souladu s požadavky (8).
|
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
Spínač nefunguje v souladu s požadavky (8).
|
4.7
|
Svítilna zadní registrační tabulky
|
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
a)
|
Svítilna vrhá přímé světlo na zadní část.
|
c)
|
Svítilna není spolehlivě připevněná.
|
|
4.7.2
|
Splnění požadavků (8)
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
Systém nefunguje v souladu s požadavky (8).
|
4.8
|
Odrazky, nápadné značení (na odrazkách) a zadní označovací tabulky
|
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Odrazné vybavení vadné nebo poškozené.
|
b)
|
Odrazka není spolehlivě připevněna.
|
|
4.8.2
|
Splnění požadavků (8)
|
|
Vizuální kontrola
|
Zařízení, barva odráženého světla nebo poloha nejsou v souladu s požadavky (8).
|
4.9
|
Povinné kontrolky zařízení pro osvětlení
|
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
Nefunkční.
|
4.9.2
|
Splnění požadavků (8)
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
Není v souladu s požadavky (8).
|
4.10
|
Elektrické spojení tažného vozidla s přívěsem nebo návěsem
|
|
Vizuální kontrola: v případě možnosti zkouška nepřetržitosti elektrického spojení.
|
a)
|
Připevněné části nejsou spolehlivě připevněny.
|
b)
|
Izolace poškozená nebo zhoršený stav.
|
c)
|
Elektrické spojení přívěsu nebo tažného vozidla nefunguje správně.
|
|
|
Vizuální kontrola, vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na zvedák, v některých případech včetně vnitřní části skříně motoru.
|
a)
|
Vedení nespolehlivé nebo nespolehlivě připevněno.
|
c)
|
Izolace poškozená nebo zhoršený stav.
|
|
4.12
|
Nepovinné svítilny a odrazky (X) (9)
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
a)
|
Svítilna/odrazka není v souladu s požadavky (8).
|
b)
|
Funkce svítilny není v souladu s požadavky (8).
|
c)
|
Svítilna/odrazka není spolehlivě připevněna.
|
|
|
Vizuální kontrola
|
c)
|
Vadný spínač (je-li požadován).
|
d)
|
Vadné pojistky (jsou-li požadovány).
|
e)
|
Nesprávná ventilace (je-li požadována).
|
|
5. NÁPRAVY, KOLA, PNEUMATIKY A ZAVĚŠENÍ NÁPRAV
|
|
|
Vizuální kontrola, vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na zvedák. Lze použít detektory vůle v řízení a tato zařízení se požadují pro vozidla o hrubé hmotnosti přesahující 3,5 tuny.
|
a)
|
Náprava prasklá nebo deformovaná.
|
b)
|
Nespolehlivé připevnění k vozidlu.
|
c)
|
Nepřiměřená oprava nebo změna.
|
|
|
Vizuální kontrola, vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na zvedák. Lze použít detektory vůle v řízení a tato zařízení se požadují pro vozidla o hrubé hmotnosti přesahující 3,5 tuny. Na každé kolo se vyvine síla ve svislém nebo bočním směru a sleduje se míra pohyblivosti nápravnice vůči čepu nápravy.
|
a)
|
Čep nápravy s prasklinami.
|
b)
|
Nadměrné opotřebení rejdového čepu nebo pouzder.
|
c)
|
Nadměrná pohyblivost nápravnice vůči čepu nápravy.
|
d)
|
Čep nápravy na nápravě uvolněný.
|
|
|
Vizuální kontrola, vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na zvedák. Lze použít detektory vůle v řízení a tato zařízení se požadují pro vozidla o hrubé hmotnosti přesahující 3,5 tuny. Pohybuje se kolem nebo se vyvíjí síla na každé kolo z boku a sleduje se míra pohyblivosti kola směrem nahoru vůči čepu nápravy.
|
a)
|
Nadměrná vůle v ložisku kola.
|
b)
|
Ložisko kola obtížně pohyblivé, zadřené.
|
|
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Jakákoli matka nebo šroub k upevnění kola chybí nebo jsou uvolněné.
|
b)
|
Hlava opotřebená nebo poškozená.
|
|
|
Vizuální kontrola obou stran každého kola, vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na zvedák
|
a)
|
Jakákoli prasklina nebo vada sváření.
|
b)
|
Upevňovací kroužky pneumatiky nejsou náležitě připevněné.
|
c)
|
Kolo velmi zkřivené nebo opotřebené.
|
d)
|
Velikost nebo typ kola není v souladu s požadavky (8) a má vliv na bezpečnost silničního provozu.
|
|
|
Vizuální kontrola celé pneumatiky otočením kola nad zemí, vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na zvedák nebo se s vozidlem přejede nad montážní jámou dopředu a dozadu.
|
a)
|
Velikost pneumatiky, únosnost, značka schválení nebo kategorie rychlosti není v souladu s požadavky (8) a má vliv na bezpečnost silničního provozu.
|
b)
|
Pneumatiky na téže nápravě nebo na dvojitých kolech různé velikosti.
|
c)
|
Pneumatiky na téže nápravě různé konstrukce (radiální/diagonální).
|
d)
|
Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky.
|
e)
|
Hloubka vzorku pneumatiky není v souladu s požadavky (8).
|
f)
|
Pneumatika dře o jiné části.
|
g)
|
Pneumatiky s obnoveným drážkováním nejsou v souladu s požadavky (8).
|
h)
|
Systém sledování tlaku vzduchu nefunguje správně nebo zjevně nefunguje.
|
|
5.3
|
Systém zavěšení náprav
|
|
5.3.1
|
Pružiny a stabilizátor
|
|
Vizuální kontrola, vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na zvedák. Lze použít detektory vůle v řízení a tato zařízení se požadují pro vozidla o hrubé hmotnosti přesahující 3,5 tuny.
|
a)
|
Nespolehlivé připevnění pružin na podvozek nebo nápravu.
|
b)
|
Poškozená nebo prasklá část pružiny.
|
d)
|
Nepřiměřená oprava nebo změna.
|
|
|
Vizuální kontrola, vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na zvedák nebo se použije zvláštní zařízení, pokud je k dispozici.
|
a)
|
Nespolehlivé připevnění tlumičů k podvozku nebo nápravě.
|
b)
|
Poškozený tlumič se známkami výrazného úniku média nebo nesprávné funkce.
|
|
5.3.2.1
|
Zkouška účinnosti tlumení (X) (9)
|
|
Použije se zvláštní vybavení a srovnávají se rozdíly mezi levou a pravou stranou nebo absolutní hodnoty dodané výrobci.
|
a)
|
Výrazný rozdíl mezi levou a pravou stranou.
|
b)
|
Dané minimální hodnoty nejsou splněny.
|
|
5.3.3
|
Roury hnací hřídele, ramena nápravy, příčná trojúhelníková ramena a ramena zavěšení kola
|
|
Vizuální kontrola, vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na zvedák. Lze použít detektory vůle v řízení a tato zařízení se požadují pro vozidla o hrubé hmotnosti přesahující 3,5 tuny.
|
a)
|
Nespolehlivé připevnění části k podvozku nebo nápravě.
|
b)
|
Poškozená, popraskaná nebo nadměrně zkorodovaná část.
|
c)
|
Nepřiměřená oprava nebo změna.
|
|
|
Vizuální kontrola, vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na zvedák. Lze použít detektory vůle v řízení a tato zařízení se požadují pro vozidla o hrubé hmotnosti přesahující 3,5 tuny.
|
a)
|
Nadměrné opotřebení rejdového čepu nebo pouzder nebo závěsných kloubů.
|
b)
|
Prachovka chybí nebo je ve výrazně zhoršeném stavu.
|
|
5.3.5
|
Pneumatické odpružení
|
|
Vizuální kontrola
|
b)
|
Jakákoli část poškozená, změněná nebo ve zhoršeném stavu tak, že to může mít nežádoucí vliv na fungování systému.
|
c)
|
Slyšitelný únik média ze systému.
|
|
6. PODVOZEK A ČÁSTI PŘIPEVNĚNÉ K PODVOZKU
|
6.1
|
Podvozek nebo rám a části k nim připojené
|
|
|
Vizuální kontrola, vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na zvedák
|
a)
|
Zlomení nebo deformace jakékoli strany nebo příčného konstrukčního prvku.
|
b)
|
Nespolehlivé zesilovací destičky nebo upevňovací prvky.
|
c)
|
Nadměrná koroze, která má vliv na pevnost mechanismu.
|
|
6.1.2
|
Výfukové potrubí a tlumiče
|
|
Vizuální kontrola, vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na zvedák
|
a)
|
Nespolehlivý nebo netěsný výfukový systém.
|
b)
|
Plyny se dostávají do kabiny nebo do prostoru pro cestující.
|
|
6.1.3
|
Palivová nádrž a potrubí (včetně palivové nádrže a potrubí pro vytápění)
|
|
Vizuální kontrola, vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na zvedák, v případě systémů LPG/CNG se použije zařízení pro detekci úniku plynu.
|
a)
|
Nespolehlivá nádrž nebo potrubí.
|
b)
|
Únik paliva nebo chybí či nefunguje víčko plnicího hrdla palivové nádrže.
|
c)
|
Potrubí poškozené nebo odřené.
|
d)
|
Palivový kohout (je-li požadován) nefunguje správně.
|
e)
|
Nebezpeční požáru v důsledku
—
|
palivová nádrž nebo výfuk nepřiměřeně chráněny,
|
—
|
stav motorového prostoru.
|
|
f)
|
Systém LPG/CNG nebo vodíkový systém není v souladu s požadavky (8).
|
|
6.1.4
|
Nárazníky, boční ochrana a zařízení ochrany proti podjetí zezadu
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Uvolnění nebo poškození, které by mohlo při kontaktu nebo letmém dotyku způsobit zranění.
|
b)
|
Zařízení zjevně není v souladu s požadavky (8).
|
|
6.1.5
|
Nosič rezervního kola (je-li požadován)
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Nosič není v náležitém stavu.
|
b)
|
Nosič má praskliny nebo je nespolehlivý.
|
c)
|
Rezervní kolo není k nosiči spolehlivě připevněno a mohlo by spadnout.
|
|
6.1.6
|
Mechanické spojovací zařízení a tažné zařízení
|
|
Vizuální kontrola opotřebení a správné funkce se zvláštním ohledem na veškerá instalovaná bezpečnostní zařízení nebo s použitím měřidla
|
a)
|
Poškozená, vadná nebo prasklá část.
|
b)
|
Nadměrné opotřebení části.
|
d)
|
Jakékoli bezpečnostní zařízení chybí nebo nefunguje správně.
|
e)
|
Jakýkoli ukazatel nefunguje.
|
f)
|
Špatně viditelná registrační tabulka nebo omezení jakékoli svítilny (nepoužívá-li se).
|
g)
|
Nepřiměřená oprava nebo změna.
|
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Zajišťovací šrouby uvolněné nebo chybí.
|
b)
|
Nadměrné opotřebení ložisek hřídele převodovky.
|
c)
|
Nadměrné opotřebení univerzálních kloubů.
|
d)
|
Zhoršený stav pružných spojů.
|
e)
|
Hřídel poškozená nebo ohnutá.
|
f)
|
Ložiskové pouzdro má praskliny nebo je nespolehlivé.
|
g)
|
Prachovka chybí nebo je ve výrazně zhoršeném stavu.
|
h)
|
Nezákonná úprava hnacího ústrojí.
|
|
6.1.8
|
Montážní součásti motorů
|
|
Vizuální kontrola, nemusí se provádět nad montážní jámou nebo na zvedáku
|
Montážní součásti ve zhoršeném stavu, zjevně velmi poškozené, uvolněné nebo s prasklinami.
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Kontrolní jednotka nezákonně upravena.
|
b)
|
Nezákonná úprava motoru.
|
|
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Uvolněný či poškozený panel nebo součást, která by mohla způsobit zranění.
|
b)
|
Sloupek karoserie nespolehlivý.
|
c)
|
Umožnění vstupu do motoru nebo výfukových plynů.
|
d)
|
Nepřiměřená oprava nebo změna.
|
|
|
Vizuální kontrola nad montážní jámou nebo na zvedáku
|
a)
|
Karoserie nebo kabina nespolehlivá.
|
b)
|
Karoserie/kabina nejsou na podvozku zjevně umístěny rovně.
|
c)
|
Připevnění karoserie/kabiny k podvozku nebo příčným konstrukčním prvkům nespolehlivé nebo chybí.
|
d)
|
Nadměrně zkorodované upevňovací body na celkové karoserii.
|
|
6.2.3
|
Dveře a pojistky dveří
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Dveře se náležitě neotvírají nebo nezavírají.
|
b)
|
Dveře by se mohly bezděčně otvírat nebo nezůstávají zavřené.
|
c)
|
Dveře, závěsy, pojistky, sloupek chybí, jsou nespolehlivé nebo ve zhoršeném stavu.
|
|
|
Vizuální kontrola nad montážní jámou nebo na zvedáku
|
Podlaha nespolehlivá nebo ve velmi zhoršeném stavu.
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Sedadlo uvolněné nebo vadná konstrukce sedadla.
|
b)
|
Mechanismus polohování nefunguje správně.
|
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Stav sedadel vadný nebo sedadla nespolehlivá.
|
b)
|
Sedadla nejsou osazena v souladu s požadavky (8).
|
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
Jakýkoli prvek nezbytný pro bezpečné fungování vozidla nefunguje správně.
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Stupátko nebo kroužek stupátka nespolehlivé.
|
b)
|
Stupátko nebo kroužek ve stavu, který by mohl při použití způsobit zranění.
|
|
6.2.9
|
Jiná vnitřní a vnější výbava a zařízení
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Připevnění jiné výbavy nebo zařízení vadné.
|
b)
|
Jiná výbava nebo zařízení nejsou v souladu s požadavky (8).
|
c)
|
Hydraulické zařízení netěsné.
|
|
6.2.10
|
Blatníky, zařízení proti rozstřiku
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Chybí, uvolněné nebo velmi zkorodované.
|
b)
|
Nedostatečná vzdálenost od kola.
|
c)
|
Není v souladu s požadavky (8).
|
|
7. JINÉ VYBAVENÍ
|
7.1
|
Bezpečnostní pásy/přezky a zádržné systémy
|
|
7.1.1
|
Bezpečnost montáže bezpečnostních pásů/přezek
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Bod ukotvení ve velmi zhoršeném stavu.
|
|
7.1.2
|
Stav bezpečnostních pásů/přezek
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
a)
|
Povinný bezpečnostní pás chybí nebo není připevněn.
|
b)
|
Bezpečnostní pás poškozen.
|
c)
|
Bezpečnostní pás není v souladu s požadavky (8).
|
d)
|
Přezka bezpečnostního pásu poškozená nebo nefunguje správně.
|
e)
|
Přitahovač bezpečnostního pásu poškozený nebo nefunguje správně.
|
|
7.1.3
|
Omezovač zátěže bezpečnostních pásů
|
|
Vizuální kontrola
|
Omezovač zátěže zjevně chybí nebo není pro dané vozidlo vhodný.
|
7.1.4
|
Předpínače bezpečnostních pásů
|
|
Vizuální kontrola
|
Předpínač zjevně chybí nebo není pro dané vozidlo vhodný.
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Airbagy zjevně chybí nebo nejsou pro dané vozidlo vhodné.
|
b)
|
Airbag zjevně nefunguje.
|
|
7.1.6
|
Doplňující zádržné systémy
|
|
Vizuální kontrola kontrolky vadné funkce.
|
Kontrolka vadné funkce doplňujícího zádržného systému ukazuje jakékoli selhání systému.
|
7.2
|
Hasicí přístroj (X) (9)
|
|
Vizuální kontrola
|
b)
|
Není v souladu s požadavky (8).
|
|
7.3
|
Zámky a ochranné zařízení proti krádeži
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
a)
|
Zařízení k zamezení řízení vozidla nefunguje.
|
b)
|
Vadné nebo bezděčné zamykání či blokování.
|
|
7.4
|
Výstražný trojúhelník (je-li požadován) (X) (9)
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Chybí nebo není úplný.
|
b)
|
Není v souladu s požadavky (8).
|
|
7.5
|
Lékárnička (je-li požadována) (X) (9)
|
|
Vizuální kontrola
|
Chybí, není úplná nebo není v souladu s požadavky (8).
|
7.6
|
Zakládací klíny ke kolu (jsou-li požadovány) (X) (9)
|
|
Vizuální kontrola
|
Chybí nebo nejsou v dobrém stavu.
|
7.7
|
Zvukové výstražné zařízení
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
b)
|
Ovládání nespolehlivé.
|
c)
|
Není v souladu s požadavky (8).
|
|
|
Vizuální kontrola nebo zkouška činnosti při jízdní zkoušce pomocí elektronického zařízení
|
a)
|
Není v souladu s požadavky (8).
|
|
7.9
|
Záznamové zařízení (je-li osazeno/požadováno)
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Není v souladu s požadavky (8).
|
c)
|
Vadné nebo chybějící plomby.
|
d)
|
Štítek s kalibrací chybí, nečitelný nebo zastaralý.
|
e)
|
Očividné zásahy nebo manipulace.
|
f)
|
Velikost pneumatik není slučitelná s parametry kalibrace.
|
|
7.10
|
Omezovač rychlosti (je-li osazen/požadován)
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti, je-li toto vybavení použito
|
a)
|
Není v souladu s požadavky (8).
|
c)
|
Nesprávně nastavená rychlost (je-li kontrolováno).
|
d)
|
Vadné nebo chybějící plomby.
|
e)
|
Štítek s kalibrací chybí, nečitelný nebo zastaralý.
|
f)
|
Velikost pneumatik není slučitelná s parametry kalibrace.
|
|
7.11
|
Počitadlo ujetých kilometrů, je-li instalováno (X) (9)
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Zjevně manipulováno (podvod).
|
|
7.12
|
Systém elektronické kontroly stability (ESC), je-li osazen/požadován
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Čidla rychlosti na kolech chybí nebo jsou poškozená.
|
c)
|
Jiné části chybí nebo jsou poškozené.
|
d)
|
Spínač poškozený nebo nefunguje správně.
|
e)
|
Kontrolka vadné funkce systému elektronické kontroly stability ukazuje jakékoli selhání systému.
|
|
8. OBTĚŽOVÁNÍ OKOLÍ
|
|
8.1.1
|
Systém tlumení hluku
|
|
Subjektivní hodnocení (pokud kontrolor neusoudí, že je hlučnost podprůměrná, může se uplatnit zkouška hluku statického vozidla s použitím hlukoměru)
|
a)
|
Hlučnost přesahuje míru povolenou v požadavcích (8).
|
b)
|
Jakákoli část systému tlumení hluku uvolněná, mohla by spadnout, poškozená, nesprávně osazená, chybí nebo je zjevně upravena tak, že by to mohlo mít nežádoucí vliv na hlučnost.
|
|
|
8.2.1
|
Emise benzinového motoru
|
|
8.2.1.1
|
Zařízení k omezení emisí z výfuku
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Zařízení k omezení emisí namontované výrobcem chybí, je změněno nebo je zjevně poškozené.
|
b)
|
Netěsnost, která by měla vliv na měření emisí.
|
|
|
Měření s použitím analyzátoru výfukových plynů v souladu s požadavky (8). U vozidel vybavených vhodným palubním diagnostickým systémem (OBD) lze alternativně zkontrolovat správnou funkci systému k omezení emisí zjištěním odpovídajícího údaje ze zařízení OBD a ověřením správné funkce systému OBD ve voze při měření emisí při volnoběžných otáčkách motoru v souladu s doporučeními výrobce pro stabilizaci motoru a dalšími požadavky (8).
|
a)
|
Emise překračují určené hodnoty stanovené výrobcem.
|
b)
|
Nebo, nejsou-li tyto údaje k dispozici, je překročena povolená hodnota emisí CO:
i)
|
u vozidel, která nemají technicky pokročilý systém k omezení emisí,
podle data první registrace nebo použití uvedeného v požadavcích (8).
|
ii)
|
u vozidel s technicky pokročilým systémem k omezení emisí
—
|
při volnoběžných otáčkách motoru: 0,5 %,
|
—
|
při vysokých volnoběžných otáčkách: 0,3 %
či
|
—
|
při volnoběžných otáčkách motoru: 0,3 % (6)
|
—
|
při vysokých volnoběžných otáčkách: 0,2 %
|
podle data první registrace nebo použití uvedeného v požadavcích (8).
|
|
c)
|
Lambda mimo rozpětí 1 ± 0,03 nebo neodpovídá hodnotě uvedené výrobcem.
|
d)
|
Zjištění z OBD značí zjevně nesprávnou funkci.
|
|
8.2.2
|
Emise vznětového motoru
|
|
8.2.2.1
|
Zařízení k omezení emisí z výfuku
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Zařízení k omezení emisí namontované výrobcem chybí nebo je zjevně poškozené.
|
b)
|
Netěsnost, která by měla vliv na měření emisí.
|
|
Tento požadavek se nevztahuje na vozidla registrovaná nebo uvedená poprvé do provozu před 1. lednem 1980.
|
a)
|
Měření opacity výfukového plynu při volné akceleraci (bez zatížení, od volnoběžných otáček do maximálních regulovaných otáček) s řadicí pákou převodovky v neutrálu a s rozpojenou spojkou.
|
b)
|
Stabilizace vozidla:
1.
|
Vozidla se mohou zkoušet bez stabilizace, ačkoliv z bezpečnostních důvodů by se mělo ověřit, že je motor teplý a je ve vyhovujícím mechanickém stavu.
|
2.
|
Požadavky na stabilizaci:
i)
|
motor musí mít plnou provozní teplotu, například teplota oleje v motoru měřená snímačem v trubici měrky hladiny oleje musí být nejméně 80 °C, nebo musí mít běžnou provozní hodnotu, jestliže je nižší, nebo teplota bloku motoru měřená hladinou infračerveného záření musí mít nejméně ekvivalentní teplotu. Jestliže toto měření není proveditelné vzhledem ke konfiguraci vozidla, může se určit běžná provozní teplota motoru jiným způsobem, například z činnosti chladicího ventilátoru motoru,
|
ii)
|
výfukový systém se propláchne nejméně třemi cykly volné akcelerace nebo rovnocenným způsobem.
|
|
|
c)
|
Postup zkoušky:
1.
|
Před začátkem každého cyklu volné akcelerace musí mít motor a popřípadě přeplňovací turbodmychadlo volnoběžné otáčky. U vznětových motorů těžkých vozidel to znamená, že je nutno vyčkat nejméně 10 sekund po uvolnění pedálu akcelerátoru.
|
2.
|
Na začátku každého cyklu volné akcelerace musí být pedál akcelerátoru plně sešlápnut rychle a rovnoměrně (v době kratší než jedna sekunda), avšak nenásilně, aby byla dosažena maximální dodávka ze vstřikovacího čerpadla.
|
3.
|
Při každém cyklu volné akcelerace musí motor dosáhnout maximálních regulovaných otáček nebo u vozidel s automatickou převodovkou otáček specifikovaných výrobcem, nebo není-li tento údaj k dispozici, dvou třetin maximálních regulovaných otáček předtím, než je uvolněn pedál akcelerátoru. To lze zkontrolovat například sledováním otáček motoru nebo tak, že se od začátku sešlapování pedálu akcelerátoru do jeho uvolnění nechá uplynout dostatečná doba.U vozidel kategorií 1 a 2 podle přílohy 1 by měla tato doba být nejméně dvě sekundy.
|
4.
|
Zkouška se hodnotí jako nevyhovující jen tehdy, jestliže aritmetický průměr z nejméně tří posledních cyklů volné akcelerace přesahuje mezní hodnotu. Tato hodnota se vypočte bez uvažování změřených hodnot, které se významně odchylují od střední hodnoty změřených hodnot, nebo se zjistí jiným způsobem statistického výpočtu, při kterém se uvažuje rozptyl měřených hodnot. Členské státy mohou omezit počet zkušebních cyklů.
|
5.
|
S cílem zamezit zbytečnému zkoušení mohou členské státy hodnotit jako nevyhovující vozidla, u nichž měřené hodnoty výrazně přesahují mezní hodnoty po méně než třech cyklech volné akcelerace nebo po proplachovacích cyklech. S cílem zamezit zbytečnému zkoušení rovněž mohou členské státy hodnotit jako vyhovující vozidla, u nichž měřené hodnoty jsou výrazně menší než mezní hodnoty po méně než třech cyklech volné akcelerace nebo po proplachovacích cyklech.
|
|
|
a)
|
Platí pro vozidla registrovaná nebo uvedená poprvé do provozu po datu stanoveném v požadavcích (8):
opacita přesahuje úroveň uvedenou na štítku výrobce.
|
b)
|
Pokud tato informace není k dispozici nebo požadavky (8) nepřipouštějí použití referenčních hodnot,
|
u motorů s atmosférickým sáním: 2,5 m-1,
|
|
u přeplňovaných motorů: 3,0 m-1,
|
|
nebo u vozidel specifikovaných v požadavcích (8) nebo registrovaných poprvé nebo uvedených poprvé do provozu po datu stanoveném v požadavcích (8)
|
|
|
8.3
|
Elektromagnetické odrušení
|
|
Vysokofrekvenční rušení (X)(b (9)
|
Vizuální prohlídka
|
Jakékoli z požadavků (8) nejsou splněny.
|
8.4
|
Ostatní položky týkající se životního prostředí
|
|
|
Vizuální prohlídka
|
Jakýkoli nadměrný únik kapalin, který by mohl poškodit životní prostředí nebo představovat bezpečnostní riziko pro ostatní účastníky silničního provozu.
|
9. DALŠÍ PROHLÍDKY VOZIDEL K DOPRAVĚ OSOB KATEGORIE M2 A M3
|
|
9.1.1
|
Vchodové a východové dveře
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
c)
|
Vadné nouzové ovládání.
|
d)
|
Vadné dálkové ovládání dveří nebo výstražná zařízení.
|
e)
|
Není v souladu s požadavky (8).
|
|
|
Případná vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
b)
|
Označení nouzových východů chybí nebo je nečitelné.
|
c)
|
Kladívko k rozbití skla chybí.
|
d)
|
Nejsou v souladu s požadavky (8).
|
|
9.2
|
Systém odmlžování a odmrazování (X) (9)
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
b)
|
Emise jedovatých či výfukových plynů se dostávají do prostoru pro řidiče nebo dopravu cestujících.
|
c)
|
Vadné odmrazování (je-li povinné).
|
|
9.3
|
Systém větrání a vytápění (X) (9)
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
b)
|
Emise jedovatých či výfukových plynů se dostávají do prostoru pro řidiče nebo dopravu cestujících.
|
|
|
9.4.1
|
Sedadla cestujících (včetně sedadel pro doprovázející pracovníky)
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Stav sedadel vadný nebo sedadla nespolehlivá.
|
b)
|
Sklápěcí sedadla (jsou-li povolena) nefungují automaticky.
|
c)
|
Není v souladu s požadavky (8).
|
|
9.4.2
|
Sedadlo řidiče (další požadavky)
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Speciální vybavení jako antireflexní ochrana nebo clona proti oslnění vadné.
|
b)
|
Ochrana řidiče nespolehlivá nebo není v souladu s požadavky (8).
|
|
9.5
|
Vnitřní osvětlení a navigační zařízení (X) (9)
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
Zařízení vadné nebo není v souladu s požadavky (8).
|
9.6
|
Uličky, plochy pro stojící cestující
|
|
Vizuální kontrola
|
b)
|
Zábradlí nebo madla vadná.
|
c)
|
Není v souladu s požadavky (8).
|
|
|
Případná vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
a)
|
Ve zhoršeném nebo poškozeném stavu.
|
b)
|
Zasouvací schody nefungují správně.
|
c)
|
Nejsou v souladu s požadavky (8).
|
|
9.8
|
Systém komunikace s cestujícími (X) (9)
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
Systém vadný.
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Upozornění chybí, je chybné nebo nečitelné.
|
b)
|
Není v souladu s požadavky (8).
|
|
9.10
|
Požadavky týkající se dopravy dětí. (X) (9)
|
|
|
Vizuální kontrola
|
Ochrana dveří není v souladu s požadavky (8) týkajícími se tohoto druhu dopravy.
|
9.10.2
|
Signalizační a speciální vybavení
|
|
Vizuální kontrola
|
Signalizační nebo speciální vybavení chybí nebo není v souladu s požadavky (8).
|
9.11
|
Požadavky týkající se dopravy zdravotně postižených osob (X) (9)
|
|
9.11.1
|
Dveře, rampy a zdviže
|
|
Vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
d)
|
Výstražné zařízení vadné.
|
e)
|
Není v souladu s požadavky (8).
|
|
9.11.2
|
Upevnění vozíků pro invalidy
|
|
Případná vizuální kontrola a zkouška činnosti
|
d)
|
Není v souladu s požadavky (8).
|
|
9.11.3
|
Signalizační a speciální vybavení
|
|
Vizuální kontrola
|
Signalizační nebo speciální vybavení chybí nebo není v souladu s požadavky (8).
|
9.12
|
Jiné speciální vybavení (X) (9)
|
|
9.12.1
|
Zařízení pro přípravu jídla
|
|
Vizuální kontrola
|
a)
|
Zařízení není v souladu s požadavky (8).
|
b)
|
Zařízení je poškozené do takové míry, že by bylo jeho používání nebezpečné.
|
|
9.12.2
|
Sanitární zařízení
|
|
Vizuální kontrola
|
Zařízení není v souladu s požadavky (8).
|
9.12.3
|
Jiné zařízení (např. audiovizuální systémy)
|
|
Sichtprüfung
|
Není v souladu s požadavky (8).
|
|