32011D00202011/789/EU: Rozhodnutí Evropské centrální banky ze dne 16. listopadu 2011 , kterým se stanoví podrobná pravidla a postupy pro uplatňování kritérií pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů ke službám TARGET2-Securities (ECB/2011/20)

Publikováno: Úř. věst. L 319, 2.12.2011, s. 117-123 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 16. listopadu 2011 Autor předpisu: Evropská centrální banka
Platnost od: 3. prosince 2011 Nabývá účinnosti: 3. prosince 2011
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 10. července 2019

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu

►B

ROZHODNUTÍ EVROPSKÉ CENTRÁLNÍ BANKY

ze dne 16. listopadu 2011,

kterým se stanoví podrobná pravidla a postupy pro uplatňování kritérií pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů ke službám TARGET2-Securities

(ECB/2011/20)

(2011/789/EU)

(Úř. věst. L 319 2.12.2011, s. 117)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  Č.

Strana

Datum

►M1

ROZHODNUTÍ EVROPSKÉ CENTRÁLNÍ BANKY (EU) 2019/1006 ze dne 7. června 2019,

  L 163

103

20.6.2019




▼B

ROZHODNUTÍ EVROPSKÉ CENTRÁLNÍ BANKY

ze dne 16. listopadu 2011,

kterým se stanoví podrobná pravidla a postupy pro uplatňování kritérií pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů ke službám TARGET2-Securities

(ECB/2011/20)

(2011/789/EU)



Článek 1

Definice

Pro účely tohoto rozhodnutí se rozumí:

1) „hodnotící zprávou“ písemná dokumentace, která obsahuje: a) zprávu vypracovanou příslušnými orgány, v níž se hodnotí, zda centrální depozitář cenných papírů splňuje kritérium č. 2 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů, a b) vlastní hodnocení centrálního depozitáře cenných papírů, zda splňuje kritéria č. 1, 3, 4 a 5 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů,

2) „centrální bankou (CB)“ Evropská centrální banka, národní centrální banky členských států, jejichž měnou je euro, národní centrální banky členských států, jejichž měnou není euro (dále jen „národní centrální banky mimo eurozónu“), jakákoli centrální banka nebo jiný příslušný orgán země Evropského hospodářského prostoru (EHP) (dále jen „centrální banka EHP“) a jakákoli centrální banka nebo jiný příslušný orgán země mimo EHP (dále jen „jiná centrální banka“), považuje-li se měna země národní centrální banky mimo eurozónu, centrální banky EHP či jiné centrální banky za způsobilou v souladu s článkem 18 obecných zásad ECB/2010/2,

3) „kritériem č. 1 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů“ kritérium stanovené v čl. 15 odst. 1 písm. a) obecných zásad ECB/2010/2, tj. že centrální depozitáři cenných papírů mají přístup ke službám T2S za podmínky, že o nich byl informován Evropský orgán pro cenné papíry a trhy podle článku 10 směrnice 98/26/ES anebo, v případě centrálních depozitářů cenných papírů ze zemí mimo EHP, vykonávají svou činnost na základě právního a regulatorního rámce, který je rovnocenný rámci platnému v Unii,

▼M1

4) „kritériem č. 2 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů“ kritérium stanovené v čl. 15 odst. 1 písm. b) obecných zásad ECB/2012/13 ( 1 ), tj. že centrální depozitáře cenných papírů mají přístup ke službám T2S, jsou-li kladně hodnoceny příslušnými orgány z hlediska plnění i) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 909/2014 ( 2 ), pokud jde o centrální depozitáře cenných papírů se sídlem v zemi EHP, nebo ii) zásad pro infrastruktury finančních trhů vypracovaných Výborem pro platební styk a tržní infrastrukturu a Mezinárodní organizací komisí pro cenné papíry ( 3 ) nebo právního rámce, kterým se tyto zásady provádějí, pokud jde o centrální depozitáře cenných papírů se sídlem v zemi mimo EHP,

▼B

5) „kritériem č. 3 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů“ kritérium stanovené v čl. 15 odst. 1 písm. c) obecných zásad ECB/2010/2, tj. že centrální depozitáři cenných papírů mají přístup ke službám T2S, pokud na žádost zpřístupní ostatním centrálním depozitářům cenných papírů v T2S každý cenný papír / mezinárodní identifikační číslo cenného papíru, jehož jsou emitenty nebo technickými emitenty,

6) „kritériem č. 4 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů“ kritérium stanovené v čl. 15 odst. 1 písm. d) obecných zásad ECB/2010/2, tj. že centrální depozitáři cenných papírů mají přístup ke službám T2S, pokud se zaváží nabídnout ostatním centrálním depozitářům cenných papírů v T2S základní služby úschovy a správy při dodržení zásady rovného zacházení,

7) „kritériem č. 5 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů“ kritérium stanovené v čl. 15 odst. 1 písm. e) obecných zásad ECB/2010/2, tj. že centrální depozitáři cenných papírů mají přístup ke službám T2S, pokud se vůči ostatním centrálním depozitářům cenných papírů v T2S zaváží provádět vypořádání v penězích centrální banky v T2S, jestliže je daná měna v T2S použitelná,

8) „příslušnými orgány“ centrální banky a regulační orgány, které vykonávají dozor či dohled nad konkrétním centrálním depozitářem cenných papírů a odpovídají za hodnocení centrálních depozitářů cenných papírů z hlediska použitelných uznávaných standardů,

9) „přímo připojenou stranou“ strana T2S, která má technické zařízení, jež jí umožňuje přístup do T2S a využívání služeb vypořádání obchodů s cennými papíry v T2S, aniž by tak musela činit prostřednictvím technického rozhraní centrálního depozitáře cenných papírů,

10) „stranou T2S“ právnická osoba – anebo na některých trzích fyzická osoba –, která uzavřela s centrálním depozitářem cenných papírů v T2S smlouvu o provádění činností spojených s vypořádáním v T2S a která není nutně majitelem účtu cenných papírů u tohoto centrálního depozitáře cenných papírů,

▼M1

11) „radou pro tržní infrastrukturu“ řídící orgán Eurosystému podle rozhodnutí Evropské centrální banky (EU) 2019/166 (ECB/2019/3) ( 4 ),

12) „poradní skupina pro tržní infrastruktury pro cenné papíry a zajištění“ nebo „AMI SeCo“ má stejný význam jako v čl. 2 bodě 25 obecných zásad ECB/2012/13,

▼B

13) „dohodou o účasti měny“ dohoda, kterou uzavírá Eurosystém s národní centrální bankou mimo eurozónu nebo s orgánem odpovědným za jinou měnu než euro za účelem vypořádání obchodu s cennými papíry v penězích centrální banky v jiných měnách než euro.

Článek 2

Předmět a oblast působnosti

1.  Pět kritérií, podle kterých se určuje způsobilost centrálních depozitářů cenných papírů získat přístup ke službám T2S, jež jsou stanovena v článku 15 obecných zásad ECB/2010/2 (dále jen „pět kritérií pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů“), se uplatňuje v souladu s postupy stanovenými v článcích 3 až 5 tohoto rozhodnutí a s pravidly, která jsou uvedena v příloze.

2.  Toto rozhodnutí se nevztahuje na přímo připojené strany, které mají právní vztah s centrálními depozitáři cenných papírů.

Článek 3

Postup při podávání žádostí

1.  Při podávání žádosti o přístup ke službám T2S centrální depozitář cenných papírů předloží: a) žádost Radě guvernérů a b) v době svého přechodu na T2S ►M1  zpráva obsahující vlastní hodnocení ◄ .

2.   ►M1  Zpráva obsahující vlastní hodnocení ◄ dokládá, že centrální depozitář cenných papírů v době svého přechodu na T2S splňuje pět kritérií pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů, a konstatuje, v jakém rozsahu bylo každé kritérium pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů naplněno v souladu s následujícími kategoriemi: splňuje, částečně splňuje a neuplatňuje se, a uvádí důvody a vysvětlení centrálního depozitáře cenných papírů i příslušné důkazy.

3.   ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ předloží Radě guvernérů ohledně žádosti centrálního depozitáře cenných papírů o přístup ke službám T2S svůj návrh, který se opírá o shora uvedenou dokumentaci. Při přípravě takového návrhu může ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ od centrálního depozitáře cenných papírů, který je žadatelem, požadovat vysvětlení anebo mu předkládat dotazy.

4.  V návaznosti na předložení návrhu ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ Rada guvernérů přijme rozhodnutí o žádosti centrálního depozitáře cenných papírů a sdělí je tomuto centrálnímu depozitáři cenných papírů písemně ve lhůtě dvou měsíců: a) ode dne přijetí žádosti anebo b) ode dne přijetí odpovědi na žádost ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ o poskytnutí vysvětlení či odpovědi na jí položené dotazy ve smyslu odstavce 3. Zamítne-li Rada guvernérů žádost, uvede v rozhodnutí důvody zamítnutí.

Článek 4

Postup při žádosti o výjimku ve vztahu ke kritériu č. 5 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů

1.  Centrální depozitář cenných papírů může požádat o výjimku ve vztahu k plnění kritéria č. 5 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů na základě své specifické provozní či technické situace.

2.  Aby mohla být žádost o výjimku posouzena, předloží ji centrální depozitář cenných papírů ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ a doloží, že:

a) se výjimka týká velmi omezené částky objemu vypořádání v poměru k průměrné denní sumě z příkazů k dodání proti zaplacení, které obdržel za jeden měsíc, a že náklad na vypořádání těchto operací v T2S by pro něj byl příliš vysoký;

b) přijal technická a provozní opatření, která zaručují, že tato výjimka se bude týkat maximálně částky uvedené pod písmenem a);

c) centrální depozitář cenných papírů udělal vše proto, aby kritérium č. 5 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů splnil.

3.  V návaznosti na přijetí takové žádosti o výjimku:

a) předloží ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ žádost centrálního depozitáře cenných papírů a své předběžné hodnocení ►M1  AMI SeCo ◄ ;

b)  ►M1  AMI SeCo ◄ poskytne ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ stanovisko k této žádosti bez zbytečného odkladu a s dostatečným předstihem tak, aby jej mohla ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ zohlednit;

c) v návaznosti na obdržení stanoviska ►M1  AMI SeCo ◄ ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ vypracuje závěrečné hodnocení a předloží jej spolu s veškerou dokumentací Radě guvernérů;

d) Rada guvernérů vydá ohledně žádosti o výjimku odůvodněné rozhodnutí;

e)  ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ o rozhodnutí Rady guvernérů včetně jeho odůvodnění písemně informuje centrálního depozitáře cenných papírů a ►M1  AMI SeCo ◄ .

4.  Centrální depozitář cenných papírů, kterého určila centrální banka, jež podepsala dohodu o účasti měny a jež se rozhodla vypořádávat své obchody měnové politiky v penězích centrální banky mimo T2S, předloží žádost o výjimku, aby mohl takové obchody měnové politiky vypořádávat v penězích centrální banky mimo T2S. V takovém případě se výjimka udělí za podmínky, že: a) Eurosystém obdržel veškeré relevantní informace o tom, jak bude takové vypořádání technicky prováděno, a b) takové vypořádání nevyžaduje změny ve funkčnosti T2S ani na ni nemá negativní vliv. Centrální banka, která určila centrálního depozitáře cenných papírů, by měla být přizvána, aby k žádosti o výjimku poskytla své stanovisko.

5.  Centrální depozitář cenných papírů předkládá ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ měsíční zprávy, které dokládají, že i nadále splňuje podmínky pro udělení výjimky včetně dohodnuté maximální částky podle odst. 2 písm. a). Centrální depozitář cenných papírů, kterému byla udělena výjimka podle odstavce 4, předkládá ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ měsíční zprávy o situaci.

6.  Pokud centrální depozitář cenných papírů, kterému byla udělena výjimka, soustavně překračuje dohodnutou maximální částku podle odst. 2 písm. a) v rámci období šesti měsíců, Rada guvernérů výjimku z důvodu neplnění kritéria č. 5 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů zruší a ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ o tom centrálního depozitáře cenných papírů uvědomí.

7.  V případě zrušení výjimky může centrální depozitář cenných papírů předložit novou žádost o výjimku v souladu s postupem upraveným v tomto článku.

8.  Nastane-li krizová situace, která může mít vliv na finanční stabilitu určité země nebo na úkol příslušné centrální banky zajistit integritu její měny a která centrální banku dotčené země přiměla, aby přistoupila k pohotovostnímu typu vypořádání v rámci plánu krizového řízení, centrální depozitář cenných papírů určený touto centrální bankou předloží ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ žádost o dočasnou výjimku z kritéria č. 5 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů a může dočasně provádět vypořádání jiným způsobem. Rada guvernérů vydá odůvodněné rozhodnutí o takové žádosti, přičemž vezme v úvahu stanovisko příslušné centrální banky k situaci, která vyžaduje udělení dočasné výjimky z kritéria č. 5 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů. Příslušná centrální banka předloží ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ nejméně jedenkrát měsíčně zprávu, v níž situaci zhodnotí.

▼M1

Článek 5

Trvalé plnění pěti kritérií pro přístup centrálního depozitáře cenných papírů

1.  Centrální depozitář cenných papírů, který má přístup ke službám T2S, je povinen po svém přechodu na T2S trvale splňovat pět kritérií pro přístup centrálního depozitáře cenných papírů a:

a) zajistit, zejména prostřednictvím vlastního spolehlivého hodnocení, které provede každoročně a které podepře dokumentací, že nadále splňuje kritéria č. 1, 3, 4 a 5 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů;

b) urychleně poskytnout Radě pro tržní infrastrukturu poslední výsledky hodnocení příslušných orgánů z hlediska plnění nařízení (EU) č. 909/2014, zásad pro infrastruktury finančních trhů vypracovaných Výborem pro platební styk a tržní infrastrukturu a Mezinárodní organizací komisí pro cenné papíry nebo právního rámce, kterým se uvedené zásady provádějí. Nejsou-li výsledky hodnocení k dispozici, předloží centrální depozitář cenných papírů vlastní osvědčení založené na relevantní dokumentaci;

c) dojde-li k zásadním změnám v systému tohoto centrálního depozitáře cenných papírů, požádat příslušné orgány o nové hodnocení ohledně plnění nařízení (EU) č. 909/2014, zásad pro infrastruktury finančních trhů nebo právního rámce, kterým se zásady pro infrastruktury finančních trhů provádějí;

d) je-li v rámci hodnocení příslušeného orgánu nebo vlastního hodnocení zjištěno, že nesplňuje kterékoli z pěti kritérií pro přístup centrálního depozitáře cenných papírů, bezodkladně o tom písemně uvědomit Radu pro tržní infrastrukturu;

e) v návaznosti na žádost Rady pro tržní infrastrukturu poskytnout hodnotící zprávu, která prokazuje, že tento centrální depozitář cenných papírů nadále splňuje pět kritérií pro přístup centrálního depozitáře cenných papírů.

2.  Rada pro tržní infrastrukturu může provádět vlastní hodnocení a sledovat, zda centrální depozitář cenných papírů splňuje pět kritérií pro přístup centrálního depozitáře cenných papírů anebo od centrálního depozitáře cenných papírů požadovat informace. Rozhodne-li Rada pro tržní infrastrukturu, že centrální depozitář cenných papírů nesplňuje některé z pěti kritérií pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů, dá podnět k zahájení postupu, který je upraven ve smlouvách s centrálními depozitáři cenných papírů podle článku 16 obecných zásad ECB/2012/13.

▼B

Článek 6

Vstup v platnost

Toto rozhodnutí vstupuje v platnost prvním dnem po zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie.




PŘÍLOHA

PODROBNÁ PRAVIDLA PRO UPLATŇOVÁNÍ PĚTI KRITÉRIÍ PRO PŘÍSTUP CENTRÁLNÍCH DEPOZITÁŘŮ CENNÝCH PAPÍRŮ

Pro účely této přílohy se rozumí:

 „základními službami úschovy a správy“ držba a správa cenných papírů a jiných finančních nástrojů ve vlastnictví třetí strany osobou, které byly tyto úkoly svěřeny. Tyto služby zahrnují úschovu cenných papírů, rozdělování úroků a dividend plynoucích z uschovaných cenných papírů a správu událostí souvisejících s právy a závazky z takových cenných papírů,

 „centrálním depozitářem cenných papírů - investorem“ v kontextu vzájemných vazeb mezi centrálními depozitáři cenných papírů, takový centrální depozitář cenných papírů, který si otevře účet u jiného centrálního depozitáře cenných papírů (centrálního depozitáře cenných papírů - emitenta) s cílem umožnit vypořádání obchodů s cennými papíry mezi centrálními depozitáři cenných papírů navzájem,

 „centrálním depozitářem cenných papírů – emitentem“ takový centrální depozitář cenných papírů, v němž byly cenné papíry emitovány a distribuovány jménem emitenta. Centrální depozitář cenných papírů – emitent odpovídá jménem emitenta za správu událostí souvisejících s právy a závazky z cenných papírů. Pro převod cenných papírů centrálním depozitářům cenných papírů – investorům vede centrální depozitář cenných papírů – emitent ve svém účetnictví účty na jméno centrálních depozitářů cenných papírů – investorů,

 „centrálním depozitářem cenných papírů – technickým emitentem“ centrální depozitář cenných papírů – investor, který je držitelem cenných papírů vedených u centrálního depozitáře cenných papírů – emitenta, jenž se neúčastní T2S, a který se pro účely fungování T2S ve vztahu k takovým cenným papírům považuje za centrálního depozitáře cenných papírů – emitenta,

 „akciemi investičního fondu“ vlastnické podíly na čistém jmění investičního fondu, které investoři obdrží za své kapitálové investice.

I.    Podrobnosti pro uplatňování kritéria č. 1 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů

Aby centrální depozitář cenných papírů mohl získat kladné hodnocení, pokud jde o plnění tohoto kritéria:

a) musí být centrální depozitář cenných papírů, který se nachází v zemi Evropského hospodářského prostoru (EHP), zahrnut na seznam určených systémů v souladu s článkem 10 směrnice 98/26/ES; a

b) musí být v případě centrálního depozitáře cenných papírů, který se nachází v zemi mimo EHP, předloženo právní stanovisko firmy schválené ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ , které se příležitostně aktualizuje, nastanou-li závažné změny, jež by mohly mít vliv na toto právní stanovisko, anebo když o to požádá ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ , přičemž toto právní stanovisko musí potvrzovat, že daný centrální depozitář cenných papírů vykonává svou činnost na základě právního a regulatorního rámce, který je rovnocenný rámci platnému v Unii.

▼M1

II.    Podrobnosti pro uplatňování kritéria č. 2 pro přístup centrálního depozitáře cenných papírů

V souvislosti s hodnocením ohledně plnění tohoto kritéria poskytne centrální depozitář cenných papírů tyto dokumenty:

a) jde-li o centrálního depozitáře cenných papírů se sídlem v zemi EHP, výsledek hodnocení nebo doklad o udělení povolení (podle toho, co je aktuálnější) ze strany příslušných orgánů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 909/2014 ( 5 ); není-li doklad o plnění uvedeného nařízení k dispozici, centrální depozitář cenných papírů předloží vlastní osvědčení, které bude odpovídat požadovanému hodnocení a/nebo povolení; nebo

b) jde-li o centrálního depozitáře cenných papírů se sídlem v zemi mimo EHP, výsledek hodnocení nebo doklad o udělení povolení (podle toho, co je aktuálnější) ze strany příslušných orgánů podle zásad pro infrastruktury finančních trhů vypracovaných Výborem pro platební styk a tržní infrastrukturu a Mezinárodní organizací komisí pro cenné papíry ( 6 ), případně právního rámce, kterým se zásady pro infrastruktury finančních trhů provádějí. Není-li doklad o plnění právního rámce, kterým se zásady pro infrastruktury finančních trhů provádějí, k dispozici, centrální depozitář cenných papírů předloží vlastní osvědčení, které bude odpovídat požadovanému hodnocení a/nebo povolení.

Zjistí-li příslušné orgány nedostatky, pokud se týká plnění nařízení (EU) č. 909/2014, zásad pro infrastruktury finančních trhů nebo právního rámce, kterým se zásady pro infrastruktury finančních trhů provádějí, ze strany centrálních depozitářů cenných papírů, poskytne příslušný centrální depozitář cenných papírů Radě pro tržní infrastrukturu podrobné informace, vysvětlení a důkazy ohledně těchto nedostatků. Centrální depozitář cenných papírů Radě pro tržní infrastrukturu rovněž předloží závěry příslušných orgánů, které jsou obsaženy v hodnocení.

Nedostatky, které příslušné orgány zjistí, pokud jde o plnění nařízení (EU) č. 909/2014, zásad pro infrastruktury finančních trhů nebo právního rámce, kterým se zásady pro infrastruktury finančních trhů provádějí, ze strany centrálního depozitáře cenných papírů, nesmí podle posouzení Rady guvernérů ohrozit bezpečné a účinné poskytování služeb T2S.

Shora uvedené informace budou zpracovány v souladu s příslušnými postupy pro podávání žádostí o přístup ke službám T2S a za trvalého plnění pěti kritérií pro přístup centrálního depozitáře cenných papírů.

Centrální depozitář cenných papírů splní toto kritérium pro přístup centrálního depozitáře cenných papírů, pokud:

a) centrálnímu depozitáři cenných papírů se sídlem v zemi EHP bylo vydáno povolení podle nařízení (EU) č. 909/2014 nebo mu bylo v rámci posledního hodnocení provedeného příslušnými orgány vydáno kladné hodnocení z hlediska plnění nařízení (EU) č. 909/2014; nebo

b) centrálnímu depozitáři cenných papírů se sídlem v zemi mimo EHP bylo v rámci posledního hodnocení provedeného příslušnými orgány vydáno kladné hodnocení z hlediska plnění zásad pro infrastruktury finančních trhů nebo právního rámce, kterým se zásady pro infrastruktury finančních trhů provádějí.

Je-li centrálnímu depozitáři cenných papírů vydáno povolení/hodnocení podle právního rámce, který netvoří zásady pro infrastruktury finančních trhů ani nařízení (EU) č. 909/2014, musí centrální depozitář cenných papírů Radě pro tržní infrastrukturu a Radě guvernérů uspokojivě prokázat, že byl hodnocen z hlediska plnění právního rámce, který je svou úrovní a povahou srovnatelný se zásadami pro infrastruktury finančních trhů či s nařízením (EU) č. 909/2014.

Pokud hodnocení vypracované příslušnými orgány obsahuje důvěrné informace, musí centrální depozitář cenných papírů za účelem prokázání skutečnosti, v jaké míře splňuje příslušné předpisy, předložit shrnutí či závěry příslušného hodnocení.

▼B

III.    Podrobnosti pro uplatňování kritéria č. 3 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů

Centrální depozitář cenných papírů, který má přístup ke službám T2S, nemusí vést všechny své účty a zůstatky v T2S pro všechny cenné papíry / ISIN, které emituje nebo u kterých vystupuje jako centrální depozitář cenných papírů - technický emitent. Je však povinen cenný papír / ISIN zpřístupnit na žádost uživatelů depozitáře cenných papírů - investora v T2S bez dalších poplatků, bezodkladně a na základě smlouvy, která neklade nepřiměřené podmínky. Z důvodu právních omezení přeshraniční distribuce, která se vztahují na emitenty akcií investičních fondů, je možné, že některé akcie investičních fondů nebudou automaticky přístupné centrálnímu depozitáři cenných papírů - investorovi, který si otevírá účet u centrálního depozitáře cenných papírů - emitenta.

Centrální depozitář cenných papírů – emitent musí splňovat vnitrostátní regulatorní rámec, nesmí však přenášet náklady plynoucí z uplatňování takového rámce na ostatní centrální depozitáře cenných papírů v T2S. Tímto požadavkem se zajišťuje, aby se náklady spojené s plněním požadavků vnitrostátního regulatorního rámce uplatňovaly jen na vnitrostátní úrovni a aby mezi centrálními depozitáři cenných papírů v T2S existoval vztah vzájemnosti. Kromě toho tento požadavek podporuje harmonizovaný proces vypořádání v T2S v nejvyšším možném rozsahu.

Centrální depozitář cenných papírů – emitent musí splňovat vnitrostátní regulatorní rámec, je však povinen podpořit centrálního depozitáře cenných papírů – investora, který žádá o přístup, a nesmí uplatňovat dodatečné poplatky za vypořádání. Jakékoli prodlení z důvodu plnění požadavků vnitrostátního regulatorního rámce se musí uplatňovat shodně na všechny strany.

Centrální depozitář cenných papírů – investor je oprávněn požadovat cenný papír / ISIN, který dosud není přístupný v T2S od příslušného centrálního depozitáře cenných papírů - emitenta nebo centrálního depozitáře cenných papírů – technického emitenta. Na základě takové žádosti centrální depozitář cenných papírů – emitent nebo centrální depozitář cenných papírů – technický emitent vloží do T2S veškeré referenční údaje o tomto cenném papíru a zpřístupní je ve lhůtě vymezené v příručce provozních postupů (Manual of Operational Procedures), kterou centrálním depozitářům cenných papírů a centrálním bankám poskytne Eurosystém.

Jestliže centrální depozitář cenných papírů – investor podepsal požadované smluvní podmínky, centrální depozitář cenných papírů – emitent pro něj bezodkladně otevře alespoň jeden účet cenných papírů pro konkrétní cenný papír / ISIN. Odmítne-li centrální depozitář cenných papírů – emitent otevřít účet cenných papírů a poskytnout centrálnímu depozitáři cenných papírů – investorovi přístup k cenným papírům centrálního depozitáře cenných papírů – emitenta, přestává splňovat kritérium č. 3 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů.

Centrální depozitář cenných papírů – investor oznámí ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ každý případ neplnění kritéria č. 3 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů ze strany centrálního depozitáře cenných papírů - emitenta. V závislosti na povaze a častosti výskytu případu neplnění ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ rozhodne, zda u daného centrálního depozitáře cenných papírů – emitenta dochází k neplnění pravidelně, a pokud ano, uplatní se postup upravený ve smlouvách s centrálním depozitáři cenných papírů podle článku 16 obecných zásad ECB/2010/2.

IV.    Podrobnosti pro uplatňování kritéria č. 4 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů

Toto kritérium pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů je v souladu se zásadami pro přístup a interoperabilitu ( 7 ), jež stanoví, že centrální depozitář cenných papírů – investor má přístup ke službám centrálního depozitáře cenných papírů – emitenta na základě stejných podmínek, za jakých se poskytují běžnému účastníkovi centrálního depozitáře cenných papírů – emitenta.

Aby mohl centrální depozitář cenných papírů – investor poskytovat služby vypořádání u cenných papírů emitovaných centrálním depozitářem cenných papírů – emitentem, centrální depozitář cenných papírů – investor je povinen poskytovat svým účastníkům rovněž základní služby úschovy a správy ve vztahu k takovým cenným papírům. Tam, kde se základní služby úschovy a správy poskytují mimo T2S, nabízí T2S základní vypořádání hotovosti a cenných papírů v penězích centrální banky.

Centrální depozitář cenných papírů – emitent musí splňovat standardy podskupiny pro správu událostí souvisejících s právy a závazky z cenných papírů v T2S (T2S Corporate Actions Subgroup) ( 8 ) a veškeré příslušné standardy a tržní postupy, které se uplatňují v T2S.

K centrálnímu depozitáři cenných papírů – investorovi se musí přistupovat stejně jako k jakémukoli jinému klientovi centrálního depozitáře cenných papírů – emitenta. Pokud jde o přístup k základním službám úschovy a správy, centrální depozitář cenných papírů – emitent nesmí vytvářet technické překážky pro centrálního depozitáře cenných papírů – investora ani mu nabízet výhodnější podmínky.

V.    Podrobnosti pro uplatňování kritéria č. 5 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů

Při uplatňování kritéria č. 5 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů je nutné zachovat rovné podmínky pro trhy s přímou i nepřímou držbou. Centrální depozitář cenných papírů působící na trhu s přímou držbou může v zásadě přejít na T2S buď integrací všech svých účtů cenných papírů do T2S anebo s použitím víceúrovňového modelu, kde jsou účty technického účastníka v T2S, zatímco účty konečného investora zůstávají na platformě místního centrálního depozitáře cenných papírů. Kritérium č. 5 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů je v plném rozsahu splněno, pokud se trh s přímou držbou rozhodne pro plnou integraci a vedení všech účtů cenných papírů v T2S. V případech, kdy se trh s přímou držbou rozhodne přejít na T2S na základě víceúrovňového modelu, však musí ►M1  Rada pro tržní infrastrukturu ◄ ve svém hodnocení s tím spojených procesů uvnitř i vně T2S při zohlednění podstaty kritéria č. 5 pro přístup centrálních depozitářů cenných papírů uvést, zda je takový trh povinen požádat o výjimku z kritéria č. 5 pro přístup centrálních depozitářů.

▼M1

VI.    Obecné ustanovení

Pokud centrální depozitář cenných papírů, který má přístup ke službám T2S, nadále nesplňuje některé z pěti kritérií pro přístup centrálního depozitáře cenných papírů, dá Rada pro tržní infrastrukturu podnět k zahájení postupu vymezeného ve smlouvách s centrálními depozitáři cenných papírů.



( 1 ) Obecné zásady ECB/2012/13 ze dne 18. července 2012 o TARGET2-Securities (Úř. věst. L 215, 11.8.2012, s. 19).

( 2 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 909/2014 ze dne 23. července 2014 o zlepšení vypořádání obchodů s cennými papíry v Evropské unii a centrálních depozitářích cenných papírů a o změně směrnic 98/26/ES a 2014/65/EU a nařízení (EU) č. 236/2012 (Úř. věst. L 257, 28.8.2014, s. 1).

( 3 ) CPMI-IOSCO, Principles for Financial Market Infrastructures (duben 2012)

( 4 ) Rozhodnutí Evropské centrální banky (EU) 2019/166 ze dne 25. ledna 2019 o Radě pro tržní infrastrukturu a o zrušení rozhodnutí ECB/2012/6 o zřízení Rady TARGET2-Securities (ECB/2019/3) (Úř. věst. L 32, 4.2.2019, s. 14).

( 5 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 909/2014 ze dne 23. července 2014 o zlepšení vypořádání obchodů s cennými papíry v Evropské unii a centrálních depozitářích cenných papírů a o změně směrnic 98/26/ES a 2014/65/EU a nařízení (EU) č. 236/2012 (Úř. věst. L 257, 28.8.2014, s. 1).

( 6 ) CPMI-IOSCO, Principles for Financial Market Infrastructures (duben 2012).

( 7 The Access and Interoperability Guideline ze dne 28. června 2007 – tento dokument vymezuje zásady a podmínky pro přístup a interoperabilitu v souladu s kodexem chování (Code of Conduct), k dispozici na internetových stránkách Evropské komise http://ec.europa.eu.

( 8 ) K dispozici na internetových stránkách Evropské centrální banky www.ecb.europa.eu.

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU