2013/8/EUSměrnice Komise 2013/8/EU ze dne 26. února 2013 , kterou se za účelem přizpůsobení technickým ustanovením mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/144/ES o určitých konstrukčních částech a vlastnostech kolových zemědělských a lesnických traktorů Text s významem pro EHP
Publikováno: | Úř. věst. L 56, 28.2.2013, s. 8-14 | Druh předpisu: | Směrnice |
Přijato: | 26. února 2013 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 20. března 2013 | Nabývá účinnosti: | 20. března 2013 |
Platnost předpisu: | Zrušen předpisem (EU) č. 167/2013 | Pozbývá platnosti: | 1. ledna 2016 |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
SMĚRNICE KOMISE 2013/8/EU
ze dne 26. února 2013,
kterou se za účelem přizpůsobení technickým ustanovením mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/144/ES o určitých konstrukčních částech a vlastnostech kolových zemědělských a lesnických traktorů
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady 2003/37/ES ze dne 26. května 2003 o schvalování typu zemědělských a lesnických traktorů, jejich přípojných vozidel a výměnných tažených strojů, jakož i jejich systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků a o zrušení směrnice 74/150/EHS (1), a zejména na čl. 19 odst. 1 písm. b) uvedené směrnice,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Příloha IV směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/144/ES (2) obsahuje obecná ustanovení a požadavky na mechanická spojovací zařízení ke spojení traktoru s taženým vozidlem a svislé zatížení v bodě spojení. |
(2) |
V posledních letech byly v Unii uvedeny do provozu nové druhy spojovacích zařízení, které jsou v současné době schválené podle vnitrostátních norem na základě norem ISO. Jedná se konkrétně o neotočné čepové spojovací zařízení (ISO 6489-5:2011), spojovací zařízení typu koule (ISO 24347:2005 a spojovací zařízení typu piton (ISO 6489-4:2004). |
(3) |
S cílem zohlednit stávající situaci na trhu, minimalizovat možné dopady na bezpečnost a ekonomické dopady a umožnit, aby tato spojovací zařízení získala ES schválení typu, je nezbytné uvedená spojovací zařízení a příslušné normy ISO začlenit do směrnice 2009/144/ES. |
(4) |
Směrnice 2009/144/ES by proto měla být odpovídajícím způsobem změněna. |
(5) |
Opatření stanovená touto směrnicí jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného podle čl. 20 odst. 1 směrnice 2003/37/ES, |
PŘIJALA TUTO SMĚRNICI:
Článek 1
Příloha IV směrnice 2009/144/ES se mění v souladu s přílohou této směrnice.
Článek 2
1. Členské státy přijmou a zveřejní právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 1. dubna 2014. Neprodleně sdělí Komisi jejich znění.
Tyto předpisy přijaté členskými státy musí obsahovat odkaz na tuto směrnici nebo musí být takový odkaz učiněn při jejich úředním vyhlášení. Způsob odkazu si stanoví členské státy.
2. Členské státy sdělí Komisi znění hlavních ustanovení vnitrostátních právních předpisů, které přijmou v oblasti působnosti této směrnice.
Článek 3
Tato směrnice vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Článek 4
Tato směrnice je určena členským státům.
V Bruselu dne 26. února 2013.
Za Komisi
José Manuel BARROSO
předseda
(1) Úř. věst. L 171, 9.7.2003, s. 1.
(2) Úř. věst. L 27, 30.1.2010, s. 33.
PŘÍLOHA
Příloha IV směrnice 2009/144/ES se mění takto:
1) |
Bod 1.1 se nahrazuje tímto: 1.1 „Mechanickým spojovacím zařízením ke spojení traktoru s taženým vozidlem“ se rozumějí konstrukční části na traktoru a na přípojném vozidle, které vytvářejí mechanické spojení mezi těmito vozidly. Tato směrnice pojednává pouze o mechanických spojovacích zařízeních umístěných na traktoru. Mezi mnoha druhy mechanických spojovacích zařízení pro traktory lze v podstatě rozlišit:
|
2) |
Bod 2.7 se nahrazuje tímto: 2.7 Čelisti musí připouštět axiální pohyblivost oka oje nejméně o 90° doprava nebo doleva kolem podélné osy spojovacího zařízení při jeho trvalém brzdění momentem od 30 Nm do 150 Nm. Tažný hák, neotočné čepové spojovací zařízení, spojovací zařízení typu koule a spojovací zařízení typu piton musí připouštět osové otáčení oka oje o minimálně 20° doprava a doleva od podélné osy spojovacího zařízení.“ |
3) |
Bod 3.1 se nahrazuje tímto: „3.1 Rozměry Rozměry mechanického spojovacího zařízení na traktoru musí splňovat požadavky dodatku 1 obrázků 1 až 5 a tabulky 1.“ |
4) |
Bod 3.3.1 se nahrazuje tímto:
|
5) |
V bodě 3.4.1 se doplňuje nová věta, která zní: „Hmotnosti mt, mlt, ma a mla jsou vyjádřeny v kg.“ |
6) |
Bod 4.2 se nahrazuje tímto: 4.2 K žádosti pro každý typ mechanického spojovacího zařízení se přiloží tyto podklady a údaje:
|
7) |
Body 5.1.3 a 5.1.4 se nahrazují tímto:
|
8) |
Bod 6 se nahrazuje tímto: „6. NÁVOD K POUŽITÍ Ke každému mechanickému spojovacímu zařízení musí výrobce přiložit návod k použití. Tento návod musí obsahovat číslo ES schválení typu konstrukční části a hodnoty D (kN) nebo T (tuny) podle způsobu zkoušky zařízení.“ |
9) |
Dodatek 1 se mění takto::
|
10) |
Dodatek 2 se mění takto:
|
11) |
V dodatku 3 se bod 1.5 nahrazuje tímto: 1.5 Před zkouškou podle bodu 1.4.2 je třeba provést zkoušku, při níž se na vztažný střed spojovacího zařízení působí plynule se zvyšující silou, od počáteční hodnoty 500 daN až do trojnásobku maximální přípustné svislé síly v bodě spojení (v daN, tj. g · S/10) doporučované výrobcem. Při této zkoušce nesmí deformace spojovacího zařízení překročit 10 % zjištěné největší pružné deformace. Kontrola se provede po snížení svislé síly (v daN, tj. g · S/10) na výchozí sílu 500 daN.“ |
12) |
V dodatku 4 se doplňuje tento příklad: „Příklad značky ES schválení typu
Zařízení ke spojení traktoru s taženým vozidlem opatřené výše uvedenou značkou ES schválení typu konstrukční části je staticky zkoušené (S) zařízení, kterému bylo uděleno ES schválení typu v Německu (e 1) pod číslem 38-363“. |
13) |
Dodatek 5 se mění takto:
|
14) |
V dodatku 7 se bod 9 nahrazuje tímto: 9. Přípustné statické svislé zatížení v bodě spojení: … (kg)“. |