(EU) 2017/246Prováděcí rozhodnutí Rady (EU) 2017/246 ze dne 7. února 2017, kterým se stanoví doporučení pro prodloužení dočasné ochrany vnitřních hranic v mimořádných situacích ohrožujících celkové fungování schengenského prostoru
Publikováno: | Úř. věst. L 36, 11.2.2017, s. 59-61 | Druh předpisu: | Prováděcí rozhodnutí |
Přijato: | 11. února 2017 | Autor předpisu: | Rada Evropské unie |
Platnost od: | 3. března 2017 | Nabývá účinnosti: | 3. března 2017 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ RADY (EU) 2017/246
ze dne 7. února 2017,
kterým se stanoví doporučení pro prodloužení dočasné ochrany vnitřních hranic v mimořádných situacích ohrožujících celkové fungování schengenského prostoru
RADA EVROPSKÉ UNIE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/399 ze dne 9. března 2016, kterým se stanoví kodex Unie o pravidlech upravujících přeshraniční pohyb osob (Schengenský hraniční kodex) (1), a zejména na článek 29 uvedeného nařízení,
s ohledem na návrh Evropské komise,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Dne 12. května 2016 přijala Rada na návrh Komise v souladu s článkem 29 Schengenského hraničního kodexu prováděcí rozhodnutí, kterým se stanoví doporučení pro dočasnou ochranu vnitřních hranic v mimořádných situacích ohrožujících celkové fungování schengenského prostoru (2). |
(2) |
Rada doporučila pěti státům schengenského prostoru (Rakousku, Německu, Dánsku, Švédsku a Norsku), aby po dobu šesti měsíců zachovaly přiměřenou dočasnou ochranu hranic na omezeném počtu úseků svých vnitřních hranic, která má řešit závažné hrozby pro veřejný pořádek a vnitřní bezpečnost způsobené v těchto státech kombinací nedostatků v ochraně vnějších hranic v Řecku a druhotného pohybu nelegálních migrantů, kteří přicházejí přes Řecko a mohou mít v úmyslu se přesunout do jiných států schengenského prostoru. Rada toto období dne 11. listopadu 2016 na návrh Komise prodloužila o další tři měsíce. |
(3) |
Podle článků 25 a 29 Schengenského hraničního kodexu může být počáteční období doporučené Radou dále prodlouženo, pokud mimořádná situace trvá. |
(4) |
Doporučení ze dne 11. listopadu 2016 požadovalo, aby dotčené státy schengenského prostoru podávaly Komisi v příslušných případech měsíční zprávy o výsledku provedených kontrol a o posouzení potřeby tyto kontroly zachovat. Komise obdržela uvedené zprávy od všech dotčených států schengenského prostoru. Informace obsažené v těchto zprávách dokazují, že kontroly po celou dobu splňovaly podmínky stanovené v doporučení. Potvrzují také postupnou stabilizaci situace v těchto státech a trvale klesající počet osob, kterým je odepřen vstup, jakož i počet přijatých žádostí o azyl. |
(5) |
Avšak navzdory tomuto pokroku stále ještě nebyly v plném rozsahu splněny podmínky stanovené v Plánu návratu k Schengenu, aby se mohly ukončit veškeré kontroly na vnitřních hranicích a obnovilo se běžné fungování schengenského prostoru. Kromě toho i přes pokračující pokrok a výrazné zlepšení v oblasti správy vnějších hranic, kterých Řecko dosáhlo v roce 2016, se v této zemi stále zdržuje významný počet nelegálních migrantů. Na základě trendů zaznamenaných v minulosti jsou členské státy, které byly nejvíce postiženy druhotným pohybem nelegálních migrantů přicházejících z Řecka, stále vystaveny riziku spojenému s nelegálním pohybem těchto osob. |
(6) |
Ve svém sdělení s názvem „Plán návratu k Schengenu“ identifikovala Komise jednotlivá politická opatření, která musí být přijata za účelem obnovení plného fungování schengenského prostoru. Činnost Evropské agentury pro pohraniční a pobřežní stráž se nyní rychle rozbíhá, a tato agentura tak může od února 2017 začít poskytovat pomoc Řecku na jeho severní vnější hranici. |
(7) |
Dalším prvkem Plánu návratu k Schengenu je provedení prohlášení EU a Turecka. Čtvrtá zpráva o pokroku (3) potvrzuje trend trvalého dosahování výsledků, a to i přes četné obtíže. Toto provádění je však zapotřebí nepřetržitě monitorovat. Totéž platí pro spolupráci, která byla dohodnuta v rámci prohlášení na schůzce vedoucích představitelů zemí západobalkánské trasy. |
(8) |
Z těchto důvodů stále přetrvávají mimořádné situace, které představují závažnou hrozbu pro veřejný pořádek a vnitřní bezpečnost a ohrožují celkové fungování schengenského prostoru. |
(9) |
S ohledem na výše uvedené skutečnosti se tedy zdá odůvodněné umožnit jako krajní opatření státům schengenského prostoru, které v současné době tyto kontroly provádějí, tedy Rakousku, Německu, Dánsku, Švédsku a přidružené zemi Norsku, další prodloužení dočasných kontrol na dotčených vnitřních hranicích, a to v souladu s článkem 29 Schengenského hraničního kodexu. |
(10) |
Na základě věcných ukazatelů, jež jsou v této fázi k dispozici, by toto prodloužení nemělo přesáhnout tři měsíce od data přijetí tohoto prováděcího rozhodnutí. |
(11) |
Členské státy, které se na základě tohoto prováděcího rozhodnutí rozhodnou nadále provádět kontroly na vnitřních hranicích, by to měly příslušným způsobem oznámit ostatním členským státům, Evropskému parlamentu a Komisi. |
(12) |
Předtím, než se dotčené členské státy pro tyto kontroly rozhodnou, by měly prozkoumat, zda by nebylo možné pro účinné odstranění zjištěných hrozeb použít jakožto alternativu k hraničním kontrolám jiná opatření, jako je výkon policejních pravomocí prováděný způsobem, který je v souladu s článkem 23 Schengenského hraničního kodexu, a měly by rozhodnout o znovuzavedení hraničních kontrol na vnitřních hranicích až jako o krajním opatření, pokud tato méně omezující opatření pro přeshraniční provoz nemohou zjištěné hrozby dostatečně řešit. Dotčené členské státy by měly ve svých oznámeních informovat o výsledku těchto úvah a o důvodech pro volbu hraničních kontrol. |
(13) |
Kontroly podle tohoto prováděcího rozhodnutí by měly být nadále prováděny pouze v nezbytném rozsahu, v intenzitě omezené na absolutně nezbytné minimum a přiměřeně k okolnostem. Je tak možné předpokládat, že každé další snížení toku migrantů by mělo vést k ukončení kontrol na daných hraničních úsecích. Měly by se provádět pouze cílené kontroly, a to na základě pravidelně aktualizované analýzy rizik a zpravodajské činnosti, s cílem optimalizovat přínos kontrol a omezit jejich negativní dopady na volný pohyb. Schengenské státy, jichž se tyto kontroly na příslušných úsecích hranic týkají, by měly mít možnost pravidelně vyjadřovat své názory, pokud jde o jejich nezbytnost; schengenské státy, které se rozhodnou takové kontroly znovu zavést, by měly tyto názory zohlednit při posuzování a přezkumu nezbytnosti těchto kontrol, s cílem postupně je omezovat. |
(14) |
Na konci každého měsíce provádění tohoto prováděcího rozhodnutí by měla být Komisi a Radě neprodleně zaslána úplná zpráva o výsledcích provedených kontrol spolu s případným posouzením jejich přetrvávající nezbytnosti. Tato zpráva by měla obsahovat celkový počet zkontrolovaných osob, celkový počet případů odepření vstupu v návaznosti na tyto kontroly, celkový počet rozhodnutí o navrácení vydaných v návaznosti na tyto kontroly a celkový počet žádostí o azyl podaných na vnitřních hranicích, kde se kontroly provádějí. |
(15) |
Rada bere na vědomí, že Komise oznámila, že bude i nadále spolupracovat s dotčenými schengenskými státy za účelem postupného ukončení dočasných kontrol na vnitřních hranicích s cílem obnovit běžné fungování schengenského prostoru, a to co nejdříve. |
(16) |
Rada rovněž bere na vědomí, že Komise oznámila, že bude pečlivě sledovat uplatňování tohoto prováděcího rozhodnutí, |
DOPORUČUJE:
1. |
Rakousko, Německo, Dánsko, Švédsko a Norsko by měly po dobu nejvýše tří měsíců, počínaje dnem 11. února 2017, prodloužit přiměřené dočasné hraniční kontroly na těchto vnitřních hranicích:
|
2. |
Před rozhodnutím o dalším prodloužení těchto kontrol na základě tohoto doporučení by měly dotčené členské státy uskutečnit výměnu názorů s příslušným členským státem či státy s cílem zajistit, že kontroly na vnitřních hranicích budou prováděny pouze tehdy, pokud se to považuje za nezbytné a přiměřené. Kromě toho by dotčené členské státy měly zajistit, aby se kontroly na vnitřních hranicích prováděly pouze jakožto krajní opatření v případě, kdy nelze dosáhnout téhož účinku alternativními opatřeními, a pouze na těch úsecích vnitřních hranic, kde je to v souladu se Schengenským hraničním kodexem považováno za nezbytné a přiměřené. Dotčené členské státy by měly příslušným způsobem vyrozumět ostatní členské státy, Evropský parlament a Komisi. |
3. |
Hraniční kontroly by měly zůstat cílené a založené na pravidelně aktualizované analýze rizik a zpravodajské činnosti a jejich rozsah, četnost, místa a doba provádění by měly být omezeny na to, co je nezbytně nutné jako reakce na závažnou hrozbu a co je v zájmu ochrany veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti. Členský stát, který provádí kontroly na vnitřních hranicích podle tohoto prováděcího rozhodnutí, by měl každý týden přezkoumat nezbytnost, četnost, místa a doby kontrol, upravovat jejich intenzitu podle úrovně příslušné hrozby, ve všech vhodných případech je ukončit a každý měsíc podat neprodleně zprávu Komisi a Radě. |
V Bruselu dne 7. února 2017.
Za Radu
předseda
L. GRECH
(1) Úř. věst. L 77, 23.3.2016, s. 1.
(2) Úř. věst. L 151, 8.6.2016, s. 8.
(3) Čtvrtá zpráva o pokroku dosaženém při provádění prohlášení EU a Turecka (dokument COM(2016) 792).