(EU) 2018/1637Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2018/1637 ze dne 13. července 2018, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1011, pokud jde o regulační technické normy pro postupy a charakteristiky útvaru dozoru (Text s významem pro EHP.)

Publikováno: Úř. věst. L 274, 5.11.2018, s. 1-5 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 13. července 2018 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 25. listopadu 2018 Nabývá účinnosti: 25. ledna 2019
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2018/1637

ze dne 13. července 2018,

kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1011, pokud jde o regulační technické normy pro postupy a charakteristiky útvaru dozoru

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1011 ze dne 8. června 2016 o indexech, které jsou používány jako referenční hodnoty ve finančních nástrojích a finančních smlouvách nebo k měření výkonnosti investičních fondů, a o změně směrnic 2008/48/ES a 2014/17/EU a nařízení (EU) č. 596/2014 (1), a zejména na čl. 5 odst. 5 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Článek 5 nařízení (EU) 2016/1011 požaduje, aby administrátor referenčních hodnot vytvořil stálý a účinný útvar dozoru, který bude vykonáván samostatným výborem nebo jiným vhodným systémem správy a řízení.

(2)

Za účelem splnění požadavků článku 5 nařízení (EU) 2016/1011 může administrátor uplatnit volnost rozhodování a zavést takový útvar dozoru, který je vzhledem k jím poskytovaným referenčním hodnotám nejvhodnější. Toto nařízení stanoví demonstrativní seznam vhodných systémů správy a řízení.

(3)

Svěřením útvaru dozoru externím zúčastněným stranám lze získat cenné odborné znalosti a zapojení těchto stran může zvýšit účinnost útvaru. Vzhledem k protichůdným zájmům takových členů útvaru dozoru nebo ke vztahům mezi členy útvaru dozoru a jejich klienty či jinými zúčastněnými stranami může dojít uvnitř útvaru ke střetu zájmů. Aby se tyto střety zájmů zmírnily, měli by být tam, kde je to možné, k dozoru nad referenčními hodnotami s kritickým významem přizváni nezávislí členové, kteří nejsou ve střetu zájmů, a to z důvodu významu těchto referenčních hodnot pro integritu trhu, finanční stabilitu, spotřebitele, reálnou ekonomiku a financování domácností a podniků v členských státech. Tam, kde toto nařízení nezávislé členy nepožaduje, by měli administrátoři potenciální střet zájmů řešit jinými postupy, například vyloučením členů z určitých jednání nebo odnětím hlasovacích práv určitým členům.

(4)

Osoby, které se přímo podílejí na poskytování dané referenční hodnoty, mohou být součástí útvaru dozoru ve funkci bez hlasovacích práv, neboť mohou poskytovat užitečný vhled do práce administrátora. Díky statusu člena bez hlasovacích práv bude zajištěno, že administrátor nebude mít na rozhodování útvaru dozoru nepatřičný vliv.

(5)

Útvar dozoru může zahrnovat výbory s konkrétními, specializovanými kompetencemi pro různé referenční hodnoty nebo skupiny příbuzných referenčních hodnot, případně může mít několik útvarů vykonávajících různé úlohy, pokud všechny osoby s vhodným odbornými znalostmi nemohou být součástí jednoho výboru, například nacházejí-li se v různých zeměpisných oblastech. Aby byl dozor centralizován, je třeba, aby tyto útvary dozoru byly řízeny jedinou fyzickou osobou nebo jediným výborem odpovědnými také za interakci s vedoucím orgánem administrátora a s příslušným orgánem.

(6)

U některých referenčních hodnot se značným významem, které jsou méně využívané a méně ohrožené, může útvar dozoru představovat jediná fyzická osoba, může-li věnovat dozoru nad příslušnými referenčními hodnotami potřebné množství času. Pokud je útvarem dozoru fyzická osoba, nevztahují se na ni postupy týkající se pouze výboru. Vzhledem k častému používání referenčních hodnot s kritickým významem a k rizikům, která mohou v tyto hodnoty určitých případech představovat, by fyzická osoba neměla vykonávat dozor nad referenčními hodnotami s kritickým významem.

(7)

Aby mohli členové povinnosti útvaru dozoru plnit, musí mít odborné znalosti postupu poskytování referenčních hodnot i podkladového trhu, který má daná referenční hodnota měřit. Takové odborné znalosti mohou pocházet od uživatelů a dodavatelů, kteří působí na příslušných trzích, nebo od poskytovatelů regulovaných údajů. Útvar dozoru může využívat odborných znalostí dodavatelů, pokud je vhodnými opatřeními zajištěno, že nebude docházet ke střetu zájmů, a pokud uživatelé mají zájem na zajištění důkladnosti dané referenční hodnoty. Je proto vhodné, aby dodavatelé a uživatelé byli u těchto referenčních hodnot vzati v potaz jako členové.

(8)

Útvar dozoru je zásadním nástrojem řízení střetu zájmů na úrovni administrátora a v zájmu zajištění integrity útvaru je třeba členství v něm znemožnit osobám, které byly sankcionovány za porušení pravidel finančních služeb, zejména manipulaci nebo pokus o manipulaci podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 596/2014 (2).

(9)

Externí zúčastněné strany mohou mít zájem na referenční hodnotě, která je široce používána na jejich trzích, a mohou poskytnout další odborné znalosti. Administrátoři mohou zavést postupy, kterými těmto stranám umožní, aby se na útvaru dozoru podíleli jako pozorovatelé.

(10)

Nezávislé výbory nemohou být zcela oddělené od organizace administrátora, neboť konečná rozhodnutí týkající se činnosti administrátora náleží vedoucímu orgánu a samostatný výbor by mohl činit rozhodnutí, aniž by plně zvážil potenciálně škodlivý dopad takových rozhodnutí na činnost administrátora. Útvar dozoru včleněný do organizace administrátora nebo mateřské společnosti skupiny, do které patří, je proto v nejlepší pozici napadnout rozhodnutí administrátora, pokud jde o referenční hodnoty, které poskytuje.

(11)

Aby mohl orgán dozoru plnit svou funkci, jež je mu přidělena nařízením (EU) 2016/1011, je důležité, aby byl schopen plně posoudit a napadnout rozhodnutí vedoucího orgánu administrátora a aby v případě neshody byla příslušná jednání útvaru dozoru zaznamenávána.

(12)

Aby bylo zajištěno, že útvar dozoru může vykonávat svou činnost bez překážek, je nezbytné zavést postupy pro kritéria výběru členů a pozorovatelů, pro řešení střetů zájmů a v případě, že je útvarem dozoru výbor, postupy upravující řešení sporů. U určitých typů referenčních hodnot nebo administrátorů mohou existovat i další postupy vhodné pro útvar dozoru, které nejsou stanoveny tímto nařízením, ale jsou vhodné a nezbytné pro náležitou správu a řízení referenčních hodnot. Administrátoři proto mohou zavést alternativní postupy za předpokladu, že jimi bude dosaženo vhodné úrovně dozoru.

(13)

Toto nařízení vychází z návrhů regulačních technických norem předložených Komisi Evropským orgánem pro cenné papíry a trhy (ESMA).

(14)

Orgán ESMA uspořádal k návrhům regulačních technických norem, z nichž toto nařízení vychází, otevřené veřejné konzultace, provedl analýzu možných souvisejících nákladů a přínosů a vyžádal si stanovisko skupiny subjektů působících v oblasti cenných papírů a trhů, která byla zřízena v souladu s článkem 37 nařízení (EU) č. 1095/2010 (3).

(15)

Administrátorům by měl být poskytnut dostatek času na to, aby mohli zajistit soulad s požadavky tohoto nařízení. Toto nařízení by se proto mělo začít používat dva měsíce po vstupu v platnost,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Složení útvaru dozoru

1.   Struktura a složení útvaru dozoru jsou přiměřené vlastnické a ovládací struktuře administrátora a jako obecné pravidlo platí, že se určují v souladu s jedním nebo více vhodnými systémy správy a řízení, které jsou uvedeny v příloze tohoto nařízení. Při jakékoli odchylce od těchto systémů poskytnou administrátoři příslušným orgánům zdůvodnění.

2.   Jde-li o referenční hodnotu s kritickým významem, vykonává činnost útvaru dozoru výbor složený alespoň ze dvou nezávislých členů. Nezávislí členové jsou fyzické osoby, které jsou součástí útvaru dozoru, nejsou přímo přidružené k administrátorovi jiným způsobem než svou činností v útvaru a nejsou ve střetu zájmů, zejména na úrovni příslušné referenční hodnoty.

3.   Útvar dozoru je složen z členů, kteří společně disponují dovednostmi a odbornými znalostmi vhodnými pro dozor nad poskytováním konkrétní referenční hodnoty a pro povinnosti, které útvar musí plnit. Členové útvaru dozoru disponují dostatečnou znalostí podkladového trhu nebo ekonomické reality, kterou má referenční hodnota měřit.

4.   Administrátoři referenčních hodnot týkajících se regulovaných údajů zahrnou mezi členy útvaru dozoru zástupce subjektů uvedených v definici referenční hodnoty týkající se regulovaných údajů v čl. 3 odst. 1 bodu 24) písm. a) nařízení (EU) 2016/1011 a případně subjektů dodávajících čisté hodnoty aktiv investičních fondů pro referenční hodnoty týkající se regulovaných údajů. Při jakémkoli vyloučení zástupců těchto subjektů poskytnou administrátoři příslušným orgánům zdůvodnění.

5.   Je-li referenční hodnota založená na dodávaných údajích a zástupci dodavatelů nebo dohlížených osob, kteří danou referenční hodnotu využívají, jsou členy útvaru dozoru, zajistí administrátor, aby počet členů ve střetu zájmů nepředstavoval prostou většinu nebo ji nepřesáhl. Před jmenováním členů administrátoři rovněž zjistí a vezmou v úvahu střety vyplývající ze vztahů mezi potenciálními členy a dalšími externími zúčastněnými stranami, zejména střety související s potenciálním zájmem na úrovni příslušné referenční hodnoty.

6.   Osoby, které se přímo podílejí na poskytování dané referenční hodnoty, které mohou být členy útvaru dozoru, nemají hlasovací práva. Zástupci vedoucího orgánu nemohou být členy ani pozorovateli, ale mohou být útvarem dozoru přizváni k účasti na schůzích ve funkci bez hlasovacích práv.

7.   Mezi členy útvaru dozoru nesmějí být osoby, kterým byly uloženy sankce správní či trestní povahy související s finančními službami, zejména týkající se manipulace nebo pokusu o manipulaci podle nařízení (EU) č. 596/2014.

Článek 2

Charakteristiky a umístění útvaru dozoru

1.   Útvar dozoru tvoří součást organizační struktury administrátora nebo mateřské společnosti skupiny, do které patří, ale je oddělen od vedoucího orgánu a od jiných útvarů řízení a správy administrátora referenční hodnoty.

2.   Útvar dozoru posuzuje a v případě potřeby napadá rozhodnutí vedoucího orgánu administrátora, pokud jde o poskytování referenčních hodnot k zajištění splnění požadavků nařízení (EU) 2016/1011. Aniž je dotčeno ustanovení čl. 5 odst. 3 písm. i) nařízení (EU) 2016/1011, směruje útvar dozoru veškerá doporučení týkající se dozoru nad referenčními hodnotami vedoucímu orgánu.

3.   Pokud útvar dozoru zjistí, že vedoucí orgán jednal nebo hodlá jednat v rozporu s jakýmkoli doporučením nebo rozhodnutím útvaru dozoru, zaznamená tuto skutečnost jasně v zápisu ze své následující schůze nebo v záznamu rozhodnutí v případě, že byl útvar dozoru zřízen v souladu s třetím systémem správy a řízení stanoveným v příloze tohoto nařízení.

Článek 3

Postupy upravující činnost útvaru dozoru

1.   Útvar dozoru má postupy alespoň pro následující oblasti:

a)

svůj mandát, četnost pravidelných schůzí, zaznamenávání zápisu ze schůzí a svých rozhodnutí a pravidelné sdílení informací s vedoucím orgánem administrátora;

b)

kritéria výběru členů, a to včetně kritérií hodnocení jejich odborných znalostí, dovedností a toho, zda mohou dostát daným časovým požadavkům. Tato kritéria vezmou v potaz zejména roli potenciálního člena v jakémkoli jiném útvaru dozoru;

c)

kritéria výběru pozorovatelů, kteří mohou být přizváni k účasti na schůzi útvaru dozoru;

d)

volbu, jmenování nebo odvolávání a nahrazování členů;

e)

případně kritéria výběru osoby nebo výboru odpovědného za celkové řízení a koordinaci a za vykonávání funkce kontaktní osoby pro vedoucí orgán administrátora a pro příslušný orgán, a to v souladu s vhodnými systémy správy a řízení útvarů dozoru sestávajících z několika výborů, jak jsou stanoveny v příloze;

f)

zveřejňování shrnutí údajů o členech spolu s prohlášeními o střetu zájmů a opatřeních na jejich zmírnění;

g)

pozastavování hlasovacích práv externích členů u rozhodnutí, která by měla přímý obchodní dopad na organizace, které zastupují;

h)

požadavek, aby členové informovali o jakémkoli střetu zájmů před projednáváním jakéhokoli bodu pořadu jednání během schůzí útvaru dozoru, a jejich zaznamenání do zápisu ze schůze;

i)

vylučování členů z konkrétních jednání, vzhledem ke kterým jsou ve střetu zájmů, a zaznamenání vyloučení do zápisu ze schůze;

j)

přístup k veškeré dokumentaci nezbytné pro plnění jeho povinností;

k)

řešení sporů v rámci útvaru;

l)

opatření přijatá v souvislosti s porušením kodexu chování;

m)

oznámení příslušnému orgánu týkající se jakéhokoli podezření na pochybení dodavatelů nebo administrátora a jakýchkoli anomálních nebo podezřelých vstupních údajů;

n)

předcházení nesprávnému sdělení důvěrných nebo citlivých informací, které útvar dozoru získal, vytvořil nebo projednával.

2.   Je-li útvar dozoru vykonáván fyzickou osobou:

a)

ustanovení odst. 1 písm. e), g), i) a k) se nepoužijí;

b)

administrátor jmenuje vhodný alternativní orgán nebo fyzickou osobu, aby bylo zajištěno, že povinnosti útvaru dozoru mohou být konzistentně vykonávány v případě absence osoby odpovědné za útvar dozoru.

Článek 4

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se od 25. ledna 2019.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 13. července 2018.

Za Komisi

předseda

Jean-Claude JUNCKER


(1)  Úř. věst. L 171, 29.6.2016, s. 1.

(2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 596/2014 ze dne 16. dubna 2014 o zneužívání trhu (nařízení o zneužívání trhu) a o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/6/ES a směrnic Komise 2003/124/ES, 2003/125/ES a 2004/72/ES (Úř. věst. L 173, 12.6.2014, s. 1).

(3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/77/ES (Úř. věst. L 331, 15.12.2010, s. 84).


PŘÍLOHA

Demonstrativní výčet vhodných systémů správy a řízení

1.

Nezávislý výbor pro dohled složený z vyváženého počtu zástupců zúčastněných subjektů včetně dohlížených osob, které využívají danou referenční hodnotu, dodavatelů údajů ke stanovení referenčních hodnot a dalších externích zúčastněných stran, například provozovatelů tržních infrastruktur a dalších zdrojů vstupních údajů, jakož i nezávislých členů a zaměstnanců administrátora, kteří se přímo nepodílejí na stanovování příslušných referenčních hodnot ani na jiné související činnosti.

2.

Pokud není administrátor zcela vlastněn nebo kontrolován dodavateli údajů ke stanovení dané referenční hodnoty nebo dohlíženými osobami, které danou referenční hodnotu používají, a neexistuje ani žádný jiný střet zájmů na úrovni útvaru dozoru, výbor pro dohled zahrnuje:

a)

alespoň dvě osoby, které se podílejí na stanovování příslušných referenčních hodnot, ve funkci bez hlasovacích práv;

b)

alespoň dva zaměstnance zastupující další části organizace administrátora, které se přímo nepodílejí na stanovování příslušných referenčních hodnot nebo na jiných souvisejících činnostech; nebo,

c)

jestliže nejsou vhodní zaměstnanci k dispozici, alespoň dva nezávislé členy.

3.

Pokud referenční hodnota není kritického významu a když její složitost, míra používání nebo slabá místa nenaznačují jinak, fyzická osoba, která je zaměstnancem administrátora, nebo jakákoli jiná fyzická osoba, jejíž služby jsou administrátorovi k dispozici nebo pod kontrolou administrátora a která se přímo nepodílí na stanovování jakýchkoli příslušných referenčních hodnot ani není ve střetu zájmů, především pokud by vyplýval z potenciálního zájmu na úrovni referenční hodnoty.

4.

Útvar dozoru složený z několika výborů, z nichž každý odpovídá za dozor nad určitou referenční hodnotou, typem referenční hodnoty nebo skupinou příbuzných referenčních hodnot, za předpokladu, že je určena jediná osoba nebo výbor jako odpovědný za celkové řízení a koordinaci útvaru dozoru a za interakce s vedoucím orgánem administrátora dané referenční hodnoty a s příslušným orgánem.

5.

Útvar dozoru složený z několika výborů, z nichž každý plní podmnožinu povinností a úkolů dozoru, za předpokladu, že je určena jediná osoba nebo výbor jako odpovědný za celkové řízení a koordinaci útvaru dozoru a za interakce s vedoucím orgánem administrátora dané referenční hodnoty a s příslušným orgánem.

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU